onsdag 18 maj 2011

Yuri mm

Snubblade över en trevlig Yuri-blogg för intresserade:



Aoi Hana av Shimura Takako - enligt bloggen bästa Yurimangan 2010 :3

Yuri är alltså tjejversionen (eller killversionen, ugh, hur ska man se det) av Shonen ai; alltså manga med lesbiskt tema: http://en.wikipedia.org/wiki/Yuri_(genre)

Trots att där är vissa Yuri-tendenser i Sayonara September (Alex/Miri) har jag inte läst så mycket utom min inspirations ständiga flaggskepp Utena som jag sett (Animen, inte mangan, se animen!!). Inga överraskningar där; jag läser mycket sällan manga, men nu blir jag peppad ^_^
Alex och Miris förhållande i SS är mer baserat på egna erfarenheter; och hur jag särskilt under tonåren kunde känna kärleken till mina vänner/min bästa vän så väldigt mycket starkare än kärleken till tex en pojkvän, så starkt att den på många sätt var fysisk.
Men också att vi är så himla konstigt uppfostrade vad beträffar kärlek att där är en prins/prinsessa man ska vänta på eller är menad att finna (en åsikt cementerad i den mesta manga, btw), vilket är vansinnigt begränsande.
I SS vill jag snarare förmedla att man älskar en person helt enkelt, men att kön är sekundärt/relativt irrelevant.

Men så har vi ju det intressanta exemplet Christoffer.

Gay 4 u

Jag kan tänkta mig att hans superstereotypa gayighet kan tolkas som en förolämpande parodi, och att bikaraktärernas irritation över hans eskapader i värsta fall tolkas som mild homofobi. Men sanningen är att jag inte ens reflekterade över hans sexualitet särskilt mycket när jag skrev honom. Jag ville ha honom som lättsam stereotyp för att få en tydligare kontrast när han i väl valda situationer öppnar munnen och visar att han dels förmodligen är den djupaste/mest utvecklade karaktären OCH den enda som egenligen har koll på läget. De andras irritation i fråga är även där baserad på egna erfarenheter om hur störigt det är med folk helt besatta av en person och/eller par som sitter ihop likt sugfiskar, hånglandes vid ens frukostbord, oavsett kön hit eller dig.

Däremot irriterar jag mig på att den klassiska könstrukturen dominant/passiv smyger sig in i Christoffer trots att jag hatar det (se bild ovan). Men det är inte lätt att skaka av sig sina tvångsmatade yaoimönster. För att försöka släta över att jag helt tappat tråden och återknyta till början av inlägget - Yurielementen är lättare.


2 comments:

Linda 24 maj 2011 kl. 14:44  

Det är synd att det finns så lite BRA Yuri/shoujo ai till skilnad på hur lätt det är att snubbla över Yaoi....

Aoi Hana är underbar som anime, och mangan är säkerligen inte sämre...läser så lite manga numera dock...Sasameki koto är en annan favorit, men den är nog något år gammal tror jag...

Åsa Ekström 29 maj 2011 kl. 12:21  

Bra med tips! Nu traglar jag mig igenom Bakuman men kan verkligen behöva lite yuri efter den; något att se fram emot ^^v

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP