tisdag 1 maj 2018

SIS 2018!

Insåg precis jag inte uppdaterat min svenska blogg på tre (!!) år.
Sista inlägget kan ses som en milstolpe för när jag började bli upptagen i Japan på riktigt.

Men det är dags! Just nu är det nämligen speciella omständigheter!
Vilka är...


Stockholms Internationella Seriefestival 2018!

Inte nog med att jag fått sen stora äran att teckna årets festivalbild, jag har dessutom blivit inbjuden som gäst och kan därför medverka för första gången sen jag flyttade till Japan (7 år)!
Mycket hedrad, mycket tacksam och mycket peppad.

Festivalen hålls i huvudsak på Kulturhuset i Stockholm från den 5:e-6:e maj och är gratis.
Hela programet kan hittas på festivalens hemsida, men mina programpunkter är som nedan:

Fredag den 4:e maj:

*14.00-17.00 Master Class Föreläsning och Workshop för serieskolan i Malmö
(stängt event)

*17.00〜: Mingel på skeppsholmen, förmodligen öppet men intäde 250 kr
(ursäkta bristen på detaljer)

Lördagen den 5:e maj:

*13.00–13.50 Klarabiografen vån 2
Tema Japan: Panelsamtal: Mangainfluenser – kärleken till berättelsen med mangainfluerade serieskaparna Åsa Ekström, Stef Gaines och M. Falke. Moderator: My Bergström.
[svenska]

*14.30: Ordbilders monter. Signering och försäljning av mina japanska böcker (samt ev festival-affisisch).

*16.00–16.45 Klarabiografen vån 2
Tema Japan: Serieskapande gästerna Åsa Ekström [SWE/JPN] och Chihiro Tamaki [JPN] pratar om sitt skapande samt om den samtida japanska seriemarknaden.[engelska]

Söndagen den 6:e maj:

*Ej ännu tidsbestämt, men där kommer vara en till signering i Ordbilders monter.

Inte världens mest detaljerad schema, men bättre än ingenting.

Festivalens är den 20:e i ordningen, och ett av årets teman är "Japanska serier och influenser", så där är inte mindre än två japanska hedersgäster;
dom fantastiska Yukari Fujimoto och Chihiro Tamaki!
Det är inte varje dag i Sverige man får chansen att träffa så stora kontemporära  mangatecknare, så jätteroligt att festivalen verkligen lagt krut på att få hit dom.
Mer info om festivalen och alla dess gäster finns här.

Sist men inte minst, eftersom jag inte har en svensk utgåva av Hokuou Joshi -min japanska serie - än (sorry!) har jag i alla fall tryckt upp festivalbilden som affisch och ska sälja den är tanken.
A2, full färg, 20 kr, som hittat!

Ta-dah!

Dessutom har jag även översatt en hög strippserier till Svenska och skrivit ut, bättre än inget! Ska förhoppningsvis finnas för läsning i Ordbilders monter om dom låter mig.

Med flera...





0 comments:

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP