torsdag 11 november 2021

Mitt Liv i Japan 1 och 2

Det är inte ofta den här stackars försummade bloggen får sig en uppdatering, men idag händer det för idag är en speciell dag... "Mitt Liv i Japan vol 2" kommer ut!!

Vi får backa bandet lite.

Jag har alltså sen 2015 sysslat med Hokuou Joshi ga mitsuketa Nihon no Fushigi (ung. "Nordic Girl Åsa discovers Japan"); en självbiografisk strippserie om tillvaron som utlänning i Japan. På Japanska. Utgiven här i Japan. Och så tillslut efter många år av prokrastinerande från min sida kom den äntligen ut på svenska också hos Kartago förlag förra hösten under namet "Mitt Liv i Japan"!





Tadaa!! Det borde jag givetvis ha bloggat om då men bättre sent än aldrig; delar av serien kom alltså äntligen ut, mycket tack vare eldsjälen My Bergström som har översatt serierna från Japanska.
Jag säger delar av den japanska serien, för det är precis vad boken är. Det japanska originalet är uppe i 5-7 böcker nu beroende på hur man räknar (bara huvudserien eller sidospåren också), varav delar såklart mest är intressant för japaner.
Så istället för att ge ut böckerna rakt av har vi plockat russinen ur kakan och valt ut dom bitar vi tror passar bäst för svenska läsare.

Och tack vare alla underbara människor som köpte den blev det en fortsättning, hurra! 




Här blir det vardagsliv precis som i bok 1, men också djupare grävande när jag åker iväg och testar på olika aspekter av den japanska kultur. Det blir också svensk kultur och dess märkligheter från en japansks perspektiv när min huskompis Yoko kommer och hälsar på i Sverige. 

Lite såhär:













För den som är peppad på mer finns bok 2 att köpa på samtliga online bokhandlare fast jag tycker såklart att Science Fiction Bokhandeln är den bästa bokhandeln, så det blir länk till den:


0 comments:

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP