torsdag 3 december 2015

Bok 2 ute i Japan!!

And the latest news...

Nu blir det Hokuoujoshi uppdatering; strippserien som handlar om hur jag gör bort mig i Japan! (← Det ärliga temat. Det officiella temat är kulturkrockar).

Bok 2 är ute!!!
Woho!
Wo.

Så här fin är den, omslagsversion med gulligt foto på mig. För gullig ska man vara i Japan, jajamen:


Den kom ut i September, och kapitel som tas upp är bla att vara manganörd i 90-talets Sverige (asjobbigt, för det fanns ingen manga), Svenska turister och vad man gör med dom samt hur man (eller okej, jag) blir publicerad i Japan.
Tack mina superproffsiga assistenter Catarina Batista och Elise Rosberg för att ni räddade min rumpa undan deadlinen!

Men detta var ju i September, så vad har hänt sen dess kan man ju fråga?
Svaret på det är marknadsföring, marknadsföring och lite mer marknadsföring. Sen har jag avslutat med lite mer marknadsföring på det.
Puh...

I detta syfte har jag bla annat varit på...

Tokyo international manga festa (som Japans Mocca eller Angoleme, åk om ni har chansen!)
Kaninkafe
Ugglekafe
Monsterkafe (det är en jäkla massa kaféer)
Tv (och sen lite mer Tv)
Nyhetsprogram om politik 2h live!! På Japanska!! Pratandes politik på japanska!!! (slow-clap, tack! Jag argumenterade för invandring om nån undrar)
Svenska Ambassaden (älskar Svenska Ambassaden)
Alice i underlandet-resturang
Hiroshima
I förarsätet på en skördetröska (obs har EJ körkort)
Ganska många bokhandlar

...och mycket mer!

↑OBS! Allt ovanstående är verkligen ett enda stort frågetecken! Vad gör jag här!? I detta sammanhang!!?

Men väldigt bra träning för Japanskan är det.
Och det har gett resultat, 1an och 2an har nu tillsammans sålt 100 000 ex!!! *confettiregn enligt tycke och smak*
Det är helt sjukt, 100 000 ex!!! Det är lätt att glömma att det är andra spelregler som gäller på en marknad med över en befolkning på 127 miljoner.

Sen är det ju såklart det; är fullt medveten om att om jag hade varit duktig på riktigt -eller okej, jag är duktig men säg på samma nivå som japanska mangatecknare- hade förlaget inte behövt marknadsföra mig så hårt, men allt är tillåtet i (marknadsförings)krig och kärlek I guess. Sjukt glad att förlaget tycker jag är värd the effort! 

Men nu är en av mina starkare selling-points min hårfärg, så är det. Det är jobbet. Dessvärre är jobbet också att rita serier, och dom två går sisådär bra ihop. Svårt att sätta sig ner och rita när man kommer hem på kvällen efter en heldag av jobbrelationer på japanska. Man är rätt slut.
Och skisserna till bok 3 vara klara tom februari, so yeah, wish me luck!! (Det blir en 3e bok!!! Wohooooo!)

Jag önskar verkligen jag hade tid att uppdatera oftare om allt galet som händer här i Japan-land, men om man inte har något emot att inte kunna läsa meningar (som är på japanska) men däremot gillar att titta på bilder och foton, kolla in min japanska blogg och eller följ med på twitter (har nu twitter, om än väldigt motvilligt):



Puss!




6 comments:

Circuitous Road 6 december 2015 kl. 09:36  

Men gud vad roligt!!! GRAAAAAAAAAAATTIS!!! Hahaha, jag var också motvillig till Twitter först, de första två åren var ganska stilje, men nu: I lööööve it :D det gäller att hitta konton som är intressanta :D Finns dina böcker att köpa i Sverige?

Unknown 7 december 2015 kl. 00:24  

Tack! ♥ Jag vänjer mig nog vid Twitter så småningom, men hittils är det väldigt stressande och dåligt för paranoian då alla kan läsa alla man skriver, alltid, haha! Det är INTE facebook, den saken är klar. Min strippserie togs in (på japanska) av Sf-bokhandeln i Stockholm men tog slut. Vi jobbar på att dom ska kunna ta in fler. En svensk version vore det bästa dock, får se om det händer någon dag (^^)/Åsa

Elina 31 december 2015 kl. 05:46  

Grattis!! Kul att höra att du har lyckats så bra, minns fortfarande när jag var liten och tyckte att du var stor redan då..! ^^ Jag är 20 btw, så det kanske var 10 år sedan jag hörde ditt namn för första gången. :P
Kul att de gick åt på SF också! Hoppas de kan översättas till svenska någon dag, vore kul att få läsa. ^^
Gott nytt år!

Åsa,  2 januari 2016 kl. 04:23  

Elina: Tack! Ja herregud, man har varit aktiv som tecknare ett tag nu! Och tack igen för att du haft koll på mig så länge, haha! Jag hoppas också det kommer en Svensk version någon gång, men tja vi får se... rapporterar om eventuella framsteg på bloggen./Åsa

Anonym,  10 januari 2016 kl. 18:41  

Ostukaresamadeshita, omoshiroidesu.

Elina 22 april 2016 kl. 12:01  

Du, jag kom på en grej! Jag har för mig att du ritade en fan art till Ranma ½ och den kom med i den svenska upplagan? Jag minns att den var sååå fin, haha, och jag tror att min egen kom med i samma bok? Eller så minns jag fel, tror att min finns i bok 16. Fast numera ritar jag mycket bättre förstås! xD
Älskar Ranma, en av mina favoriter. ♥

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP