torsdag 16 september 2010

The infamous... rape scene?

Working like a house-elf in order to meet my deadline the 1st of dec, I finished my daily page and found myself staring down at this:




As my inner feminist stared down in horror at what filth seemed to have emerged from my pen, my housemate walked past and, peeking over my shoulder, rubbed it all in with the phrase "Why is he raping her?" and, viewing the next page: "oh, is he comforting her afterwards?".
Two housemates and similar comments later it was official: I had apparently drawn a rape scene, and my attempts at explaining that the situation depicted was quite the opposite did nothing to dissolve their puzzled looks.

But no, seriously, there is a definite lack of rape in the comic, even if this specific page when taken out if its context seems to indicate otherwise.
However none the less I was thinking the other day that there is a rather drastic change of mood in the second book, seeing as the series goes from cheery slapstick to very dark very quickly. But, you know me (figuratively speaking), when I say dark of course I mean darkness framed by the stereotypical overdramatic manga clichés I'm so fond of, not to mention summed up by random sugardripping moral pointers at the end, but still. I usually find little interest myself in stories without any angst, I find without at least a little suffering it's hard to make the characters growth and development believable.

About the first volume it's been mostly positive response, but funny thing about the criticism received is I've heard everything from that 'shallow and uninteresting story line - too perfect too happy' to 'bad cause it fits into the pattern of everyone having to be so depressed in Swedish comics' (he he).
But basically it's irrelevant cause you never really have a choice do you, to tell your story, you just do and people will either like it or not.

But though inevitable I'm always worried about disappointing people . 
Please stick with me... yoroshiku onegaishimasu... >_<

11 comments:

Unknown 16 september 2010 kl. 05:31  

Hej Åsa! Kan man fortfarande köpa ettan på SF-bokhandeln? Tänkte försöka plocka upp ett ex. Sen kanske man till och med kan få den sajnad? \(^▽^*) kram/Dennis

Martina 16 september 2010 kl. 07:25  

Vilken bok är detta? Denna vill jag köpa!

Anonym,  16 september 2010 kl. 10:14  

umm... Åsa
du har ju åtminstånde lyckats fånga ett väldigt "intressant" ögonblick i serien här, frågan är bara om det är en bra sak eller om någon möjligen borde ringa hispan/psykhuset!?

Jag trodde aldrig att Janne skulle vara den sortens kille, det kom verkligen som en överraskning.

Åsa 16 september 2010 kl. 14:59  

Dennis: Kollade på hemsidan det står att de ska ha den inne:

http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=86748

Martina: det är från andra boken av min mangaserie Sayonara September. Andra boken är under produktion och kommer i början av februari, men första volymen finns ute i butik och bibliotek. Hoppas du gillar den om du läser den.

Malva: Ja stackars Janne, han blir ju alltid missförstådd, så även här. Men han är inte den sortens kille, jag lovar.

Åsa 16 september 2010 kl. 15:04  

Dennis: Ps: Lätt att du får den signad!! ^____^ Ds

Tomas Antila 16 september 2010 kl. 16:03  

jag tänkte skriva ett aslångt inlägg om sex, men sen såg jag att hon bara blev kramad! (där försvann all diskbänks-vardagsrealism) Jag tycker inte alls att det är något fel att det ser ut som om hon blir våldtagen. Jag tycker att det är som i Utena där det är väldigt mycket bilder som ser ut som om de har sex på, när de egentligen gör något annat. Fallosar däremot är väldigt tråkigt.

Åsa Ekström 17 september 2010 kl. 02:31  

Tomas: Nej, jag hade velat läsa ditt aslång inlägg om sex! Jag får väl rita en sexscen och posta då, så du skriver om det.
Nej med det jag tänkte på är att scenen känns lite som 'oh, men hon vill egentligen fast hon gör motstånd och sen blir hon kär'-typ av äckliga shojo serier som härjar där ute (vilket bara är så... fel, men men), när betraktad separat.

Men eftersom scenen handlar om något helt annat kan man se hur ens mangaspråk är påverkat. utena är ju som känt min största och enda inspirationskälla, och den är väldigt... ja, sexuell, och även om man aldrig får se något finns alltid sensualiteten där som en underliggande grundton. Tror jag har tagit till mig något där med.

Men jag vet som sagt inte om jag är så entusiastisk till just denna sidan... får trösta mig med att den gör sig bättre i sammanhang.

NataliaBatista 17 september 2010 kl. 05:59  

Åh, jag tycker inte alls att det känns som en rape-scen! Tagen ur kontext kan den misstolkas lite, men nej, jag tycker inte det är nått fel med den. Snarare motsatsen.
De som liksom jag har läst ettan kommer reagera precis som jag gjorde, dvs. reagerade ungefär som tjejen i reactionvideon till Twilight-trailern (youtuba för referens). Jag totalt fangirl-squeelade inne i huvudet när jag såg det! Jag visste det!
Detta måste göras doujisnhis på! :D
Så fort jag fått läsa den bara...

NataliaBatista 17 september 2010 kl. 06:01  

... och inte våldtäcksdoujisnhis. Kärlek!

Åsa Ekström 17 september 2010 kl. 08:05  

Ha ha, underbar videoreaktion (jag var tvungen att kolla). I love it!

Ja! Vi borde göra doujinshis på varandras serier! Efter den första december alltså. Det finns just nu inget annat än en tunnel, med ett gigantiskt första adventsljus i slutet...

Mimzy,  28 november 2011 kl. 07:37  

Hej!
Jag har precis fått reda på de dära Sayonara September böckerna, och de verkar super!
Men kan man fortfarande köpa de?
Tacksam för svar :)

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP