söndag 16 juni 2013

Mina skoluppgifter del 1... som urartade i en hyllning till den svenska feminismen (så går det när man bor i ett av världens mest patriarkala länder)

Jo så jag lovade att återkomma med våra olika skoluppgifter.

Det finns mycket att ta av där, men tillåt mig att först presentera min personliga favorit:


Det här var en av våra första uppgifter; en presentationssida vi skulle göra om oss själva till lektionen Idea work. Hade en million idéer (mig som pappersdocka, pastich på en filmaffish, hypotetiskt omslag på en självbiografi, nyhetsartikel/intervju osv osv) men i slutändan tänkte jag att en ironisk version av vintageomslag till en amerikansk superhjälte serietidning var hitten. Idén var att teckna mig själv, men att belysa hur kvinnliga resp manliga karaktärer tecknas genom att rita mig själv i en typisk manlig pose.

Inspirationen var denna fantastiska sidan;

http://thehawkeyeinitiative.com/

denna

http://www.genusfotografen.se/

och denna.

http://www.good.is/posts/intermission-what-if-gender-roles-in-advertising-were-reversed

Registerade dock i mitt stilla sinne att detta kommer japanerna aldrig att köpa. Sant sant, men blev förvånad över feedbacken. Det väntade 'men... varför..." uteblev och istället fick jag höra att idén var bra, nen det blev underkänd för att det inte var handtecknad (hade färglagt i datorn för att få den där glossy superman-feelingen på de hela). Lita till japaner att se till hantverket först ^^

Men hur det nu än var med den uppgiften, jag skulle anta att läraren och mina klasskompisar inte ens registrerade att jag tecknat mig själv manligt. För att det finns inte ens i deras världsbild att någon skulle gära så. Och här har vi någor verkligt intressant.
En vän till mig som pluggar på St Martins (konstskola) i London ritade en serie om kvinnliga boxare och fick verkligen just den frågan jag hade förberett mig på; men varför tecknar du dom som kvinnor? Och DET tror jag betyder att London är före Tokyo i detta fallet. För att den frågeställningen ens finns där.
Det finns inte ens i tokyos världsuppfattning att kvinnor skulle kunna ta platsen av män på det sättet. På samma sätt som det inte finns att män skulle kunna tänkas sukta efter det tradtionellt kvinnliga: frihet att vara kreativ och leka runt med sitt utseende, frihet att slippa våld (nåja), frihet att ha en relation likvärdig mammans med dina barn etc bla bla bla, dom goa sidorna av saken.

Men jag tror på att ta seden dit man kommer. Eller snarre respektera den kultur man invaderar. Ändå kan jag inte hjälpa mig själv ibland. Ta ett konkret exempel; varje vecka har vi Drawing som lektion på tisdagar. Vi får alltid en oväntad uppgift mitt i lektionen; denna vecka var det att rita en mor som matar sin bebis med en flaska och ser kärleksfull ut. Välskolad högpresterade flicka jag är uppfostad som (fuck you!!) ritade givetvis ovanstående, men efter en lååååång inre dialog med mig själv. För mitt inre jag ville rita en skäggig man som matade babyn. Och även om jag bor i japan nu, även om jag tar 'seden dit jag kommer' och respekterar att de har en annan syn på tex sådana saker som könsroller, finns dessa värderingar om jämlikhet/ individuell frihet att välja sin egen roll och liv i mig. Att vi inte är kön, att vi inte är födda in i en specifik roll. Och detta, mina vänner, är något typsikt svenskt, har jag en specifik känsla av. Jag har än så länga att se fram emot att träffa någon nationalitet som är lika framåtskridande på detta område. När man tittar på vilken diskussion som förs. Realiteten är en annan. Män tar på sig kjolar och får fans, men vi har fortfarande inte en kvinnlig stadsminister. Men det är så jag ser det ändå. Framåtskridande.
Men istället för att känna skuld för att jag inte lever upp till dessa värderingar på en alldaglig basis har väljer jag att vara stolt. Stolt och glad att jag ändå har dessa vädrderingar i mig, och att ingen mängd av könsstereotypa tecningsuppgifter kan få mig att ändra uppfattning innerst inne.

So that was that. Andra saker vi gör då?


 

Vad finns i den vita lådan? Uppgift för samma klass; Idea Work. Så vi skulle komma på vad som helst som skulle vara i en vit låda och få den som öppnade asken att gå 'whoooa... dude. Awesome!" (jag översätter väldigt liberalt från japanska). 
Så min idé var baserad på en advenskalender min finaste (och enda) syster skickade mig; en ny present för varje dag. Så man öppnar lådan och där finns en ny lapp för varje dag. Allt från rabattkuponger på kaffe, till pengar till luch, till visdomsord och dikter eller inspirerande bilder och illustrationer. Jag lade ner min stjäl i detta vill jag bara säga. Och det var en jävel att handtexta alla lapparna på japanska. Well done me! Men ändå resultatet; varje dag blir något att se fram emot, ett ljus i ekorrhjulet.

Om ni undrar vad det är som stirrar med lysande ögon i bakgrunden är det Gollum och alla hans släktingar.




Woho, typsnittsklass. Eftersom vi ska lära oss militärisk diciplin får vi en mening vi ska handtexta varje vecka (vår lärare har klass så det är Hemmingway-citat som gäller). Den här är extra rolig för jag glömde tre teckan i mitten. Ett misstag bara Åsa kan göra. Åsa-misstag.



Färglära! You guessed it, allt är för hand.Akrylfärg. Gör minst två graderingar. Min svartvita gradering är fucked up.

That's all for now! Men räkna med uppdatering. Vi har ännu två år kvar att beta av på utbildningen!


0 comments:

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP