måndag 10 juni 2013

Min skola

Okej, idag tänkte jag skriva lite kort om min skola.

Jag pluggar grafisk design på Senmonngakkou som det hetet; eller på vanlig engelska; College.
Det finns också Daigaku; Universitet som man kan plugga på. Föredelen med det första är att det är mer målinriktat, som yrkesförberedande utbildning i Sverige ungefär. Fördelen med universitet är att det gäller även utanför Japan.

Hur som, efter sjukt mycket beslutsångest landade jag på den här skolan:

http://www.tdg.ac.jp/en/index.html

Varför jag valde just denna skolan kan förklaras väldigt enkelt: stor mängd valbara kurser. I och med att de har denna möjlighet att till viss del skapa sitt eget program kan jag välja till manga (det jag egentligen vill plugga) medan jag officiellt pluggar grafisk design (vad som ger mig en examen med värde/jobb).

Men - så vad gör man då egentligen om man pluggar på en japansk högskola? Jag tror det finns många där ute som har den drömmen; att plugga manga eller animation i japan, varför jag tror det är intressant att dela med mig av mina erfarenheter.
Kan inte svara för någon annan utbildning än den jag går, men som nybörjare tar man bas-lektioner först i ett halvår. Dessa ser ut som följande:

Mån: Idea work (lär oss olika tricks för att komma på idéer)

Tis: Drawing (är som det låter. Vi tuggar igenom att rita allt man kan tänka sig. Men lektionerna är verkligen utformade utifrån att alla är noviser; vi jobbar med sk kontur-teckning; inget skissande tillåtet man tecknar konturen först med tusch och fyller i detaljerna med tusch eftersom. Skitsvårt om man är van vid att då skissa, kan jag säga)

Ons: Färglära. Vi målar akryl. Konstant. Det här är också en rolig detalj med Japan; det ska vara fint. Minsta kladd av färgen på originalet (vi jobbar bara analogt än så länge) och du får göra om. Hej och hå.

Tors: Typewriting (jag har helt ärligt fortfarande inte koll på vad vi lär oss här men vi tittar mkt på reklamfilm, så jag antar det har att göra med om man vill skapa sådan). Samt Typografi. Detta är en mardröm eftersom vi måste göra det för hand, men sjukt nyttigt. Läran om bokstäver och tecken kan man sammanfatta det som. Detta kommer väl till pass som serietecknare också; uppenbarligen om du handtextar allt i pratbubblor och dylikt, men också bara för sånna saker som att handskriva titeln på ett bokomslag. Om man kan göra det snyggt; då är det jäääävligt snyggt.

Fre: Ps/Ai; photoshop och illustrator. På eftermiddagen IC - Internet Communication; bygga websidor och dylikt.

Så så ser det ut, att plugga på en skola i Japan! Jag har som sagt varit väldigt kluven till vad jag skulle välja att plugga (CSN stöder de flesta skolor i här, vilket är en enorm fördel kan jag säga). Jag tror att grafisk design är det som kommer att vara mest till hjälp för mig, men samtidigt kan jag tänka att det är lite slöseri. Jag menar det kan man ju plugga i Sverige, gratis. Medans tex Animation, Manga eller Game Creator, DET är japanerna grymmast på; och den typen av utbildning kan du inte hitta någon annan stans. Men tyvärr (?) har jag gått förbi stadiet där plugga manga hade varit till hjälp.
Låt mig utveckla: jag kan manga. Jag skulle behöva lära mig teckna manga på japanska; hur kan man egentligen använder raster, vilka ljudeffekter finns det och hur tecknar man dom, hur gör man en rough sketch för att visa förlagen osv: praktiska grejer, men det är inget jag kan lägga 2 år på, tyvärr. För jag kan för mycket, så stor del av tiden vore bara slöseri.

Men det var roligt, vi hade utställning på skolan häromdagen; de som tar studenten nu ställde ut sina samlade verk. Och undertecknad skuttade givetvis runt som en glad hare mellan alla olika avdelningar (min skola har allt; manga, animation, fashion, architektur, allt). Och blev ganska häpen över vad jag såg. Animerarna var sjuuukt duktiga. Så duktiga att det gjorde ont att titta på deras grejer, och jag var tvungen att gå därifrån. Men manga-avdelningen däremot... visst fanns de de som var bättre än mig, och rent generellt vad beträffar sidupplägg och berättarteknik skulle jag säga jag var utklassad överallt men... men.... vissa var verkligen inte inte bra. Och då menar jag inte jag nedvärderar dom för att de inte kunde teckna, det är en förmåga som vissa har i överflöd och vissa får teckna upp; hur som spelar det lite roll när det gäller att berätta en historia och hantverket i sig. Det som jag var förvånad över var att vissa elever efter hela 2 år av studier forfarande inte kunde dra ok tuschstreck; eller ens hade en komplett portfolie att visa upp. Många hade bara skisser. Och jag måste erkänna att i mitt förrädiska hjärta gjorde det mig ganska glad, ha ha!

Men med det sagt det finns vissa områden där japanerna absolut alltid är grymt mycket före oss. Som färgläggning. Alla är grymma på färg, vare sig det är analogt eller data.
Oh well. lovar snart uppdatering med bilder från våra olika skoluppgifrer ^^

0 comments:

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP