onsdag 6 mars 2013

Livet i små små prickar

Så - nu har jag slutligen tecknat allt till SS3 utom kapitelintron; de tar jag mer med en 'om jag hinner i tid kanske det blir av'-typ av distans. Men det som är nytt med Sayonara September 3 är att det är första gången jag bara ritat på med inställningen det viktigaste är att få sidorna skissade och tuschade så kan jag ta det därifrån sen. Vilket är sunt, men nu sitter jag alltså med 11 kapitel att rastrera en masse (rastrera är alltså att lägga på gråtoner på seriesidorna, för den nyfikne).

En del av tanken med detta var att på så vis genom den enkla gigantiska mängden som jag skulle tvingas konfrontera kanske även skulle tvingas skära ner lite på rasteranvändningen; jag är svårt rasterberoende och äcklas själv av mitt beteende men kan inte sluta, lite som... vilken typ av missbruk som helst. Men icke. Perfektionisten regerar än. Jag tror inte mängden jobb är lösningen för mig, utan möjligen nån slags terapi. Så massor av raster blir det, men som vilken konstnär som helst med självrespekt har jag mac. Men det kan jag verkligen ångra, för väldigt få program som lämpar sig för manga funkar för mac. Så det jag gör är att jag via ett annat program lurar datorn att tro den är en PC, så jag kan köra det stenåldersgamla Comic Works som jag fick ärva av den gamla mangapionjären Liv Lingborn (nu (enda kvinnliga?) medlem i Seriefrämjandets styrele) 2005. 2005! Fatta vad länge sen! Tänk om man vad rastreingsprogram beträffar i alla fall hade uppgraderat sig till i alla fall Comic Studio (manga studio utanför japan); behöver inte bara vara den senaste versionen; jag har i alla fall 8 års marginal bakåt i tiden. Oj oj jag är jobbar så ineffektivt... Men är det ingen som känner detsamma - att lära sig ett nytt program skulle visserligen vara en framtida investering men ta mer tid än man har till deadline, så det är bättre att köra på i hjulspåren ett halvdecenier (!!!) tillbaka. Iof kan tilläggas att iom att jag kör comic works på mac funkar nästan inga kortkommandon, vilket motsäger tidigare tes å det grövsta. Men...

Vad var nu poängen med det här.... Man tager vad man haver, men om man har chansen att ta till sig något nytt rekommenderar jag att kolla in Manga studio för raster mm; enligt utsago kommer en ny version till sommaren som bara kostar en femhundring (mer än halva priset från innan). Jag är på - Let's do it together! Yes, we can.

10 comments:

Anonym,  9 mars 2013 kl. 01:36  

Men,varför gör du inte rasterna för hand? Och inte dator.

Det brukar inte bli lika fint om man använder för mycket raster i en manga.

Åsa Ekström 9 mars 2013 kl. 04:14  

Jag har testat, men jag är lat. Och snål. Nu är jag visserligen i Japan så tillgången är inget problem, men man måste köpa på sig en mängd. Sen skulle inte min scanner klara att scanna det dugligt. Det är svårt, raster! Klurigt. Men roligt! ^^

Tomas Antila 10 mars 2013 kl. 11:06  

Kanske lite sent svar, men du skulle ju kunna använda computones till Adobe photoshop. Problemet är väl att man inte kan "rita dit raster" utan måste hålla på mecka med selekteringar.

Åsa Ekström 10 mars 2013 kl. 19:51  

Vart får man tag på dom?

Charlott 10 mars 2013 kl. 23:29  

Den där perfektionisten inombords brukar kunna vara svår att diskutera med (har samma problem ^^;). Har du någon gång haft svårt med att lämna in något för publicering pga det?

Kämpa på med ritandet! :D

Åsa Ekström 13 mars 2013 kl. 06:50  

Nej men däremot har jag väldiga problem med att titta på gamla saker. Jag har inte läst nåt av det jag fått utgivet från början till slut, nånsin O_o;

Charlott 17 mars 2013 kl. 13:43  

Verkligen,hur kommer det sig? :O
Känns som att när man väl fått sin serie i bokformat så skulle man stolt vilja bläddra igenom den flera gånger :)

Anonym,  18 mars 2013 kl. 02:23  
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Åsa Ekström 22 mars 2013 kl. 04:05  

Gwah, hatar spam!! (tog just bort en spamkommentar) Charlott: Blädra gör jag gärna när nåt precis kommit från tryck men läsa är svårt, när jag försöker fastnar jag alltid i jobbtänket och relaterat. "jaha, här valde jag att göra såhär" "usch här var det inte fint" eller "just det, när jag ritade den här sidan, det var då och då lyssnade jag på den här skrivan" osv osv ^^; Men visst ibland kan jag tänka att det var riktigt bra, vissa grejer jag ritade. Tycker tex att jag fick till en fin stil i serien Drakriddare, men då slår det över ibland att man tänker "oj, det här var två år sen men jag var ju fasiken bättre än nu, vart tappade jag det?" Och det är ju också deprimerande...

Liv,  26 maj 2013 kl. 22:46  

Åååh, Åsa...det är svårt att lära gamla hundar att sitta! -_-;;
Nu måste jag ju erkänna att också haft Comic Works i alla dessa år, och förbannat mig själv för att jag aldrig lärt mig ett nytt program. (speciellt eftersom att det inte funkar på min senaste dator)
Men yes! We can do it!

lots of love,
Liv
Mangapionjär <3

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP