måndag 28 september 2009

bokmässan rapport dag 2!

Gårdagens kväll blev till en blöt natt på Silhuetters samt Galagos releasefest och på morgonen vaknade jag här någonstans:



Det har jag inte så mycket minne av. Men Mattias ser ut att ta det hela med lugn (på bokmässan kunde man även hitta hans Piracy is Liberation no 7: Spiders http://www.elftorp.com/freeinformation/)

Sen väl på mässan kommer en lite osammanhängande Rolf (min redaktör på Kartago) fram och insisterar på att dra iväg mig och Ola Skogäng till övervåningen och är mycket hemlighetsfull angående anledningen. Aj aj aj tänker jag, nu har jag säkert gjort bort mig igen, (men om man gör bort sig så ofta som jag så blir man lite avtrubbad till slut och tänker att "det är ju ändå oundviktigt", så jag var ganska lugn) så var dock inte fallet (än) utan det gällde Svenska serieakademins Adamssonpris! Det svenska priset gick till Ola för "Mumiens blod" vilket var väl förtjänat, men jag fick helt och totalt oväntat ett av två diplom! De delas ut till folk som "gjort något utöver det vanliga på serieområdet" under året! Jag fick det för mitt jobb med Svensk manga, hurra!

Diplomet! Stort och stiligt.

Minst lika fint var det att få se herr Niklas Asker, som dör upp som grädde på tårtan, med sin iphone i hög beredskap. Niklas inte bara är med i utan dominerar senaste bild och bubbla men intervju, omslag och skissbok. finaste.
Sen var det till att vara utslagen fram till kartagos förlagsmiddag som hölls här:

Varpå det var gemensam releasefest för Sayonara, Zelda av Lina Neidestam (som jag precis läst; asbra!!!) och Pet och Panty av Mim Sörensson (som jag inte läst men som var väldigt cool, Mim, alltså.)
Mim flydde fältet ganska snart, vilket Lina och jag kände var ett ganska smart drag när vi blev uppdragna av Rolf att presenteras inför samtliga gäster. Men det var ju ändå oundvikligt (se tidigare referens).

Såhär vackert komletterade våra böcker varandra! 

Låt oss sen avsluta blogginlägget i frid med lite luddiga festbilder; tillåt mig bjuda på en glad jonna och henrik lange, samt jonna och jag lite senare på kvällen (jag tror vi skulle försöka se sexiga ut, halvdan succé) med ett par fem-sex under västen. -_-;


2 comments:

Becca,  28 september 2009 kl. 21:41  

Grattis till diplomet, stolt över dig! Jag vill också ha ett diplom när jag blir stor. Härligt också att du fick med Dumle-skålen, känns viktig att framhäva liksom.

Lena,  10 november 2009 kl. 05:34  

Hej Åsa! Här kan man läsa lite mer ingående motivering till diplomet:
http://hegerfors.se/aktuellt.php

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP