tisdag 1 maj 2012

Klara, färdiga, Manga - tävlingen avgjord

Världens finaste bok kom på posten idag:


För dom som missat handlar det om Wasabi press tävling 'Klara, färdiga, Manga!' där jag satt med som en av domarna.  Wasabi press är vårt nya mangaförlag, och tävlingen nya Mangatalangen, kan man säga. Vinnarna annonserades visserligen ut för ett tag sen, men det är först nu jag fick boken - så går det när man emigrerat. Hur som helst, grymt imponerad över hur snygg den är, Elise (redaktör på Wasabi press) har gjort ett fantastiskt jobb. Älskar färgerna på omslaget.
Jag ska besöka en japansk mangaskola i mitten av maj, så vill jag lova denna boken kommer fram! Ska bli kul att se vad japanska elever gör av våra förmågor :D (förutsatt att jag kan manövrera nån slags hyfsat introduktion på japanska, hjälpe mig).


Min och Natalia Batistas (också domare) krönika. Sammanfattning av min: Mangamormor är nostalgisk över det förflutna, och hoppfull inför framtiden. 
Nedan följer förstapristagarna! Var tvungen att skära ner så postar bara deras bilder nu, men är ni nyfikna, fixa boken, den är gratis för sjutton! Billigare kan det inte bli.


Förstapristagare i genren Komedi/Vardagsdrama: Olivia J. Erliksson med 'Olika passar ihop'. Det var nåt med den här serien som bara hade det där extra, finstämd vardagsrealism med till synes en ganska enkel historia, men som vid närmare eftertanke berättade allt. Mycket imponerande.


Drama/Romantik: Joakim Waller med 'Projektil'. Jag har sett Joakims utveckling under en lång tid, och från att ungt luta sig mot vältecknad love hina-inspiration har han gradvis mer och mer hittat sin egen stil. Det är snyggt, riktigt snyggt, och dessutom föll jag för historien i hans bidrag. Engagerande och modligt med sportmanga. Stark kvinnlig karaktär är iof alltid mer min smak än hormonstinna tonårspojkar-vinkeln. Kan inte vänta att se mer!


Action/Äventyr/Scräck: Doraya med 'Allt för vetenskapen'. Kul vinkel, felfritt tecknad (mycket svärta, man tackar), bakgrunderna är en fest för ögat! Har tidigare sett en del av Maja och det är alltid hög kvalitét, samtidigt som hon vågar vara originell. Tror vi skrev som motivation på den här 'Manga korsat med Tintin' eller något dylikt, och det var det verkligen, och det var jäkligt bra! Vem trodde att det gick?


Förstapristager Junior: Niki Johansson med 'Evigt'. Det som gjorde att jag föll för den här var helgjutet berättandet. Tjejen vet vad som gör manga, och vad manga är;  hon kan berättandet, helt enkelt. Veterander har inte har lika mycket koll på läget, undertecknad inkluderad (sitter just nu och ritar en sida med 9 rutor på - Nio! Är det verkligen manga?). Användningen av raster var också klockren ur berättarteknisk synpunkt; man fattar precis vad som händer, och vad karaktären känner. Visst hade man gärna sett en bakgrund nånstans, men i sammanhanget av berättelsen funkade det ändå bra med avsaknadens flytande, drömska känsla.

Med det sagt, andrapristagarna och åtskilliga till var fantastiska! Jag vill gärna skriva om alla, men i boken finns i alla fall juryns motivering, vilket alltid är något. Sitta i juryn var verkligen jättekul, och jag är glad jag fick den äran, men ett bevis på bidragen allomfattande höga kvalitet var vilket slitet vi hade och beslutsångesten det krävde att utse vinnarna! Tid tog det också! Satt i tre dar och läste/kommenterade alla bidrag, vi hade alla våra darlings som vi vurmade för, men ofta var tvungna att döda i slutändan, ett flera timmar långt skype-möte som mest kändes som en mass-slakt, osv osv.

Men jag kan bara säga till alla som skickade in, fan vad grymma ni är! Superlativen haglar i det här inlägget, men jag har skäl och belägg. Den absoluta majoriteten av bidragen var mycket bättre än mina första publicerade serier, kan jag säga ogenerat (möjligtvis genant för mig, då), och jag vill se mer! Mycket mer! Så fortsätt teckna, och fortsätt skapa fantastisk svensk manga för oss alla att läsa.
Jag vet inte om det är ironi eller helt logiskt, men den svenska mangascenen har aldrig varit så intressant som efter att marknaden kollapsade. Det var väl i askan fröna såddes, antar jag.



2 comments:

Unknown 19 maj 2012 kl. 00:25  

Hejsan.
Jag undrar om du vet när nästa tävlingen kommer komma. jag missade denna och skulle gärna vilja vara med på andra tävlingen men har inte fått veta när den är osv.

MVH Meki

asa 23 juni 2013 kl. 09:52  

Det är upp till Wasabi-press som har tävlingen så jag vet inte tyvärr. Men jag är säker på att det kommer fler chanser ^^

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP