söndag 25 september 2011

Mysmässa

Så har man gjort sin vet-inte-vilken-i-ordningen bokmässa! Vad kan det vara? 6e? Lika många gånger som jag varit i Japan? Mangamormor at your service! Men den var väldigt mysig, mässan.


Hej Bokmässan! Torsdag kväll blev jag INTE insläppt, så gick direkt till Bonniers pressmingel istället eftersom jag inte kunde gå på deras middag nästa kväll. Bonnier och Kartago var båda onda och placerade sina middagar på samma kväll. Som att välja mellan hela släkten och bästa vännen. Varför måste dom göra så?

Det bästa med Bonniers pressmingel var presentpåsarna man fick när man gick! Gratis är gott sa ena delen av mig, du ska flytta och har inte råd att betala övervikt på planet sa den andra, som vann. Den senare ångrade sig bittert när jag kikade i Lina Neidestams påse som innehöll Nina Hemmingsson (alltså hennes bok, de har ju ändå en budget att förhålla sig till). Goddamn it!

Fredag på mässan och Seriescenen i full gång, men jag var snäll mot mitt överjobbade flyttstressade sönderpluggade jag och tackade nej till allt ifrån att rita zombieporträtt till seriebattle, utan skulle _bara_ signera. Ungefär som jag måste lära mig jag ska tacka nej till _alla_ uppdrag nästa år. Amen!

Kartagos signeringschema i mässtidningen! Heja Kartago.

Navigerat till hemma på mässan. Stor skylt hjälper den med -7 i synfel (jag).

80 spänn för SS är ett fynd! Fynd säger jag!

Fredagen var även Kims födelsedag varför jag tog på mig finklänningen och han sin bästa vietnamesiska kostym. Fint ska det va! I bakgrunden Kolik förlag som spottar ur sig böcker just nu.

Kim och Nina fick sen Adamson statyetten av Svenska Serieakademin. Sjukt väl förtjänat!

Efter sigering incheckning på hotellet, där jag upptäckte var förlagets pengar är, tydligen på två gigantiska dubbelsängar. O_o

Ska hit. Typ. Varför är det lättare att hitta i Tokyo än Göteborg? Är det för att jag alltid är full på bokmässan?


Hursom, hittade tillslut Kartagos middag, en fantastisk lokal med guldstatyer och blomsterarrangemang som kändes lite som tillhåll för en rikare 80-tals sekt, kanske nån form av tempelorden. Dessutom jättetrevligt folk...

...som alla var glada.
Sen drogs det vidare varav jag inte kommer ihåg annat än att jag ritade en karikatyr av Magnus Uggla som var kanske det fulaste jag någonsin ritat, ståendes i en bar. Men han hade ju ingen referensram och vet inte hur fint jag kan rita om jag bara får googla först, skriva ut och teckna av, så kanske kom undan med det ändå.


Lördag. Den här boken har jag varit med i. Intressant när man går runt på mässan och upptäcker bortglömda synder.

Men - det bästa med hela mässan var att jag fick träffa Linda <3 Linda var min bästa kompis när jag gick serieettan, vi bodde i förorten kroksbäck, hade kafferep, var arga och startade en fightclub som aldrig hade några möten. Ack nostalgin! Vi hade inte setts sen dess, vad är det, 7 år? Ja herregud. Finast var det i alla fall!

Heja Natalia och Jo och Häxfolket! :D

Signering i full gång hos Kartago.

Fick den här jättefina teckningen av Kjersti Mansås! Tack <3 Fint att se dig!

Efter den var jag tvungen att kasta mig på tåget till Malmö och panik-flytta-ut ur min lägenhet Låser för sista gången! Hejdå lägenheten, hej Japan! Om jag landar i en till naturkatastrof nu så är det bara inte meningen.

2 comments:

NataliaBatista 26 september 2011 kl. 14:41  

Yaaay!! Hoppas du får en kul resa, Åsa!!
Hahaha, titta vilket klockslag det står på ditt inlägg! 1337! Leet! Det betyder tur!
Lycka till med allt!

Åsa Ekström 27 september 2011 kl. 10:25  

Tack Fina! Har precis fått 1 år och 3 månaders visum istället för förväntade 1, så turkaninen funkar redan :) Hoppas du hade en fin bokmässa, ser fram emot att läsa rapporten! :D

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP