onsdag 27 januari 2010

Manga by the meter!

Coming February IKEA will launch CHARLOTTA; a collection of fabrics they asked me to design on the theme Japan meets Scandinavia.


Or well - you could say I came up with all these different pattern ideas for them and then they choose which ones they liked and what the finished product would look like, thus maybe half my design, half IKEAs.
But it's so awesome the fabrics will be in IKEA department stores all over the world including Japan ^^ (what will all their real manga artists think I wonder...? O_o)

I did these the same year as I did my final year at the Comic Art School, finished my own book and illustrated no less than four (!!) children's books, which all in all caused some major work related damage to my right arm. But then again, the fabrics were the kind of job you just wouldn't want to turn down.

If you want to read more about the fabrics and the design process, visit this page.



In Swedish:

Nu i Februari kommer IKEA lanserar kollektion CHARLOTTA; en serie tyger jag tog fram på temat Japan möter Skandinavien.

Eller nåja - man kan säga att jag kom upp med en massa olika mönster som IKEA sen kunde jobba fritt med, så de färdiga produkterna är egentligen hälften min design, hälften deras.
Men hur coolt som helst att de kommer hänga uppe i varuhus över hela världen! (Och i Japan! Vad ska alla riktiga manga-tecknare där säga? O_o)

Jag gjorde jobbet samma år som jag gick serieskolans friår, färdigställde min egna bok samt illustrerade inte mindre än fyra drakböcker (!!). Jag lyckades givetvis tecknade sönder armen upprepade gånger i jobbstressen, men om en kund som IKEA hör av sig säger man inte gärna nej.

Om ni vill läsa om tygerna och designprocessen, kolla in den här länken

9 comments:

Alice aka Colliechan 27 januari 2010 kl. 06:14  

FAN VAD JAG SKA KÖPA DOM KUDDARNA!!!

Awesomeness Åsa :D

Anonym,  27 januari 2010 kl. 07:40  

jag kommer inte sluta tjata på mamma förns hon köper hela kollektionen på bilden åt mig XD måste ha!!!

snyggt jobbat, du kommer att bli känd över hela världen som "the mangaka who made pillowcases"

you are so admirable!!! *sparkles* ~♥

Åsa Ekström 27 januari 2010 kl. 08:59  

Aw sötisar <3

Men man får sy kuddarna själv det är bara metervaran man kan köpa på ikea. Bilderna är exempel som syddes upp i begränsade exemplar. Men varför sluta med bara kuddar?
Man kan sy en väska, sätta en mangaviking på väskan, göra gardiner, ett aftonfodral... tja allt! ^_^

Momiji 27 januari 2010 kl. 13:16  

Det är ju så otroligt häftigt! Och jobbtillfällen kommer ju liksom alltid i klump, tur att din arm blev bättre igen (hoppas jag?). Har ju själv problem med högerarmen pga allt datoranvändande.

Minochi 28 januari 2010 kl. 05:41  

SJUK GRYMT COOLT!! *A*
Måste kolla efter dessa. XD

Tinet 28 januari 2010 kl. 14:25  

De är ju redan ute, i alla fall här Tyskland! Jag såg dem i måndags när jag hade förirrat mig till Ikea. De ser ännu bättre ut på riktigt. Kick ass! \(>_<)/

christin 30 januari 2010 kl. 03:19  

jeg kjøpte origamistoffet i går, og søkte meg frem til bloggen din etterpå! fantastiske ting du har tegnet :) ha en god helg!!

ROOM AND SERVE 6 februari 2010 kl. 10:27  

Åh jag kommer så klart köpa dessa prylar. Skreväven ett inlägg på min blogg om dig. Toppen-snyggt!

Zizzie 7 februari 2010 kl. 01:07  

Här i Sundsvall har de funnits några veckor men nu ser jag att de äntligen finns på Ikeas hemsida också. Underbara är de! :D

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP