måndag 11 januari 2010

Är det nu jag ska börja teckna, eller...


oj oj oj...

Kära bloggläsare!

Idag är vi aningen aningen exhibitionistiska, och bjuder på en liten inblick i min morgon. Jag är lite trött idag (se bild); för jag har bestämt mig för att vänta tillbaka dygnet och gå upp kl 9 som helt vanligt folk, och inte kl 12 som en knarkande konstnärsstudent (inte du, jonna!), vilket jag har uppfört mig lite som sen nyår (ja alltså, inte knarket!).
Så här sitter jag nu klockan 10 -lyckades nästan- i min rostfärgade kofta som jag nästat i hela vintern; möjligtvis minus en eller annan tvättpaus, i ett regnruggigt london och dicker te ur den oreangea pantone muggen (husets bästa om man inte räknar den som säger "i love stokey" (menas då stoke newington där jag bor) för den är nördigare). Te med massor av socker (vilket iof är en sorts knark) för det finns ju inget kaffe i det här landet!!! Arrrg!
Fast tack Max för kaffet, det är med mig, men jag måste hitta filter som inte är hushållspapper, men jag ser det som en utmaning.

Dagens schema är:
1) gör bok 2 s 60
2) gå och handla nytt av allt jag snott av mina huskamraters matförråd
3) gör klart Engelsk översättning av bok 1.

Det senare är mitt nyårslöfte! Nu ska ska ska boken ut i världen!! Och som med allt annat bestämmer jag mig för att göra översättningen själv för "det går snabbare". Jag tror jag fortfarande har svårt att lita på folk. Översättningen suger givetvis; man är ju trots allt inte inföding, men den får duga som exempel för förlagen. Som jag måsta kontakta själv.... det är inte kartagos fel att de inte har en agentur, men då saknar man lite Bonnier Agency, det var så bekvämt att bara få en check på posten!
Då kan man tänka på att Bonnier köpt upp Kartago.

Det kan leda till:
1) Deras agentur kanske kan marknadsföra min bok?
2) Bonniers kanske inte alls vill ge ut del två. De har trots allt slutat med manga for life.

Så lite så kan funderingarna gå kring frukostbordet, också förståss att jag tänker jag måste skaffa en kamera så jag kan sluta använda macs photo booth som ändå bara resulterar i bilder av mig själv (det är ju mest jag som motiv framför datorn, så att säga. Men jag rekommenderar programmet starkt för referensfoton typ händer etc. grymt enkelt). Nog för att man gärna ska vara rätt egocentrerad som svensk serietecknare, men ändå, där finns linjer som inte bör korsas.

Men det jag egentligen skulle skriva om idag var att min bok är med som en av årets internationella bästa på Paul Gravetts hemsida, kolla: http://www.paulgravett.com/index.php/articles/article/pg_tips_no._27/

5 comments:

Anonym,  11 januari 2010 kl. 04:46  

stackars lilla Åsa med hela den svenska manga genre'n på sina axlar. du måste ta det lite lugnt annars kommer du drabbas av en mangainfarkt >_<

Minochi 11 januari 2010 kl. 12:15  

Megane!! XD *high fives*
Well, England är kännt för sin teberoende befolkning, det måste vara så coolt att arbeta där. ;w;
Oh, så det var till Bonnier de flyttade! Men jag är hoppas de fortfarande kommer ge ut vol 2, det borde dem i alla fall.

Åsa Ekström 11 januari 2010 kl. 12:16  

Malva: då känns det lite bättre att tänka på dig!

My: Ja jäklar... aldrig druckit så mycket te i mitt liv! Bonniers skulle bara våga dumpa mig två gånger! Då drakboks strejkar jag!

Momiji 19 januari 2010 kl. 14:05  

Först tyckte jag att det måste spöka eller att jag hade läst och kommenterat här i sömnen, men det var visst bara att jag och Mihochi hade förvirrande lika bloggnamn. :D

Jag hoppas verkligen att Sayonara September får fortsätta för jag är hysteriskt nyfiken på hur det går för tecknargänget!

Vi får väl gemensamt hålla tummarna för att mangan kommer tillbaka med nya krafter under 2010, för förra året var ju ett sorgens år med mangadöd både lite här och var. ;_; För att inte tala om att jag i praktiken är i stort sett arbetslös.

Fanny M Bystedt 4 februari 2010 kl. 02:26  

Paul Gravett!?!? Är det där coolt eller är det där COOLT! DDDD:
Grattis! <3

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP