söndag 20 september 2009

Lyckad nedkomst!



Bebisen är här!
Kom precis hem från 3 månader i australien (igår), med 33 flygtimmars jetlag, hallucinerande och eländig, väl vetande att boken låg och väntade.
Så jag gjorde som vilken nervös serietecknare som helst (?) och drog ut på det så länge som möjligt; gick igenom drakriddare bok 3 och 4 som kommit från bonniers, packade upp, virkade en fyrkantig lapp till systerns trillingars lapptäcke...

Men tillslut var jag ju tvungen att möta mitt öde. Jag väntande mig att sidorna skulle vara upp och ner, att det skulle stå "sveriges första manga" i enorma bokstäver över framsidan och fasade för att samtliga raster skulle ha moiré-effekter - ingen skeptisis mot kartagos kompetens, utan bara för att jag är paranoid.
(Som jag kämpade med de rastren! lade om drygt 100 sidor, var tvungen att anställa min kära vän och räddare-i-nöden Mattias (Piracy is liberation) och fick musarm även i vänstra armen efter att upprepade gånger sabbat den högra).

Men till min enorma lättnad och glädje såg boken helt fantastisk ut och var (nästan) felfri! Framför allt INGEN MOIRÉ hurra!! Jag var tvungen att skåla i kaffe direkt.
Det enda var att jag -uppenbarligen- inte fick igen mattlackering på omslaget, det var nämligen planen och -håll i er för nu kommer obehagliga sanningar- jag var så stressad i slutfasen att jag GLÖMDE SÄTTA EN 1:A PÅ OMSLAGET! Alltså markera att det är bok ett i en serie, och där är fler på väg. Det tror jag inte Kartago heller tänkte på, att det var första boken i en serie (tror inte de brukar numrera sina böcker i vanliga fall). Man ska vara ganska virrig för att missa en sån sak.
Men ingen debutbok är felfri, och jag älskar den i alla fall.

Så nu gott folk - den är här. Efter 5 år av slit, en nästan upprörande förändring i tecknarstil, försök att rymma med serien till japan och diverse skandaler i seriesverige på vägen presenterar jag: Sayonara September! (bok 1, alltså, det ser man inte på omslaget, men det är faktiskt bok 1. Ett. -_-;).

4 comments:

Åsa Ekström 21 september 2009 kl. 00:18  

Arigato!!! ^____^
Nu får vi bara hoppas jag lyckas bli av med tillräckligt många böcker för att få ge ut del 2.
Kämpa kämpa!

offie,  24 september 2009 kl. 05:42  

du måste ge ut en del2! vill veta mer redan nu >.< men går ju inte :P

HB 5 oktober 2009 kl. 09:46  

Grattis.

Jag har en undran, jag ber om ursäkt om den är fräck men hur mycket har allt kostat? Med licens och så till förlaget och allt sådant?

Men annars så grattis och så hoppas jag att del 2 kommer snart.

Jag måste även passa på och fråga om det är du som är artisten bakom Tokyo by Night som presenterades i Manga Mania för ett antal år sedan?

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP