Skrivkramp
Så är bok 1 helt klar och ivägskickad till tryck (nästan) och dess öde är inte längre i mina händer.
- mest är jag paranoid för att alla raster ska ha moiré-effekter (fula mönster i rastren) och med tanke på hur mycket jag har slitit med de #"!"#€%& rastren vet jag inte hur jag skulle ta det. Hoppa från turning torso?
Men jag har i alla fall arbetet efter konstens alla regler och det borde inte bli några problem; kartago är också extremt professionella; men det kan bli fel på tryckeriet och gud vet vad... gah..
Så nu sitter jag här med min trogna vapendragare till laptop i ett hundraårigt hus i Sydney av alla ställen och ska klämma ur mig manus till bok två som - om den ska bli klar i tid - måste tecknas 4 sid/vecka på from aug har jag till min ångest räknat ut.
Bara att sätta igång i teorin, men tyvärr är det svårt att skriva manus på tidspress - det är liksom det stadium som inte bör skyndas igenom.
Jag vet vad huvudhistorien i bok 2 kommer vara; men måste skriva manus på det först för att veta hur stor del av boken det kommer ta upp. Då skriver jag inte i kronologisk ordning vilket fuckar upp det hela i mitt huvud. Faktum kvarstår dock att jag kommer ha ganska mycket utrymme över att jobba med och då är frågan vad som skulle vara intressant att utveckla? Lillian skulle behöva mer plats, likaså kanske ett sidospår för att få mer nyanserade porträtt av skolans lärarna och de andra eleverna i klassen.
Och sen allt det här supandet i serien; jag får skärpa mig där. Det är frestande att blanda in alkohol som katakysator att få karaktärerna att agera ut men det ska ju trots allt vara en ungdomsmanga. Jag vill inte korrumpera läsarna med min egna tvivelaktiga moral för mycket.
Så - idéer på sidospår mottages tacksamt; vad sysslar man egentligen med på en serieskola? Klassutflyckt? 24-h serie? Intriger i lärarkåren?
Hjälp?
Skrivsoundtrack just nu: Empire of the Sun, Shortwave Set, Bat for Lashes.
Väldigt indie.
4 comments:
Jag antar att kors-och-tvärs-relationerna redan är ett tema, men det är ju inte som att de upphör att spinnas all over the place =)
Sen finns det ju andra årskursen och före detta elever att integrera med. Vissa elever som lyckas, andra som inte slår igenom samtidigt/lika stort...
jo det borjar luta at att det blir nagonslags 24h serie angest i alla fall... jag jobbar pa det... -_-;
24h-serie-uppgift! Alternativ 16h serie som i HiG, eller 13h serie som i gbg, men 24h är roligast då det innebär mitt i natten klassrum, griniga elever, flummiga elever, och elever som bara spelar musik och aldrig håller tyst. :D
Kanske gästföreläsare och att träffa tecknare man vuxit upp med och plötsligt får bolla idéer med etc.
Nu har jag visserligen bara läst 100 sidor av Sayonara September, men det jag saknar mest är nog mer tecknarangst. Mer "Varför blir det aldrig bra hur hårt jag än jobbar?!" mer folk som undviker att rita bakgrunder/djur/annat än en enda vinkel, mer folk som inte kan ta kritik.
Min favoritkaraktär är helt klart Janne med det att han ritar kasst och inte ser det. Alla tecknare har någon gång varit där.
tack stef!! jättebra ideer allihopa! Jag har redan användt några av dom i skrivande stund (är inne på 24 h serie nu)! ^____^
Skicka en kommentar