onsdag 10 juni 2009

Disclaimer...

Såg just det stod på Adlibris om Sayonara September:

"Sayonara September är den första riktiga svenska mangaserien som skapats med svenska förhållanden, miljöer och personer."

Så blev det fel igen, och jag har ingen aning om hur. Det verkar tyvärr bli fel ganska lätt, men så här ska det inte stå. Jag vet inte om det går att ändra (förmodligen inte skrivet är skrivet) men ska verkligen se till att det blir korrekt i framtiden. Så för klarhetens skull: Sayonara September är INTE den första svenska mangan på något sätt över huvud taget.

Vad som skulle vara "den första svenska mangan" (gud vilket överanvändt begrepp) enligt mig är helt klart Yokaj Studios "Kick off".
Mycket av det jag gjort har tidigare marknadsförts som "den första svenska mangan" tex

*Tokyo by night (visst, om det inte bara hade varit en sex sidors kort serie).
*Stall Norrsken (visst, om det inte hade varit för att böckerna är 80% text och bara 30 sidor serier).
*Kishako Sportreportern (nej nej och åter igen nej, inte japansk berättarteknik).

I början när jag först blev publicerad la jag mig inte i marknadsföringen, varför serier som jag själv inte skulle beteckna som "svensk manga" marknadsfördes som det. För att jag trodde det var det bästa att göra (inte lägga sig i). Dumt. Men det som var, är. Dock vill jag Disclaima begreppet för Sayonara September.

Cred för första svenska mangan (definierad som en hel bok med bara seriesidor, klartext) ska -enligt mig- gå till Yokaj studio och ingen annan.

0 comments:

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP