onsdag 19 februari 2014

Bli publicerad/jobba i Japan går - exempel 1

Det florerar konstant rykten om utländska mangatecknare/assistenter som jobbar i Japan, men vad som är sant eller inte är svårt att avgöra (eftersom jag inte orkar göra efterforskningar och min japanska är rätt kass)

Men en vän som är mangatecknare (japan) tipsade mig om en tysk som blev publicerad i tidningen Cocohana (shueisha förlag, en av de 3 stora giganterna på den japanska scenen, josei magazine; för kvinnor mellan 18 och 30, typ) med en självbiografisk (?) manga om att hitta kärleken på den japanska gayscenen:

Omslag:




Exempel från inlaga:


För att läsa ett utdrag (obs, på japanska):


Han som tecknar heter Davi Nathanael (källa: nätet), och vad jag vet är det en återkommande serie. Om min kompis har rätt har han dessutom fått visum att stanna och jobba i landet just pga av sin manga. Så det ÄR inte omöjligt. Dessutom har han läst sjukt mycket Yazawa Ai om man tittar på teckningsstilen i fråga, och hur kan man inte älska det?
Hur som är det ascoolt, och all BL i sin ära, fantasin är långt ifrån verkligheten, och Japan kan behöva en real-life-story från en insider hur det faktiskt är att inte passa in i den heterosexuella normen (för att inte tala hur fantastisk en manga med medvetet genusperspektiv skulle vara).

0 comments:

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP