söndag 23 juni 2013

Plugg plugg

Att plugga på en japansk skola... fuck me! Det är jävligt hårt. Nu har jag ingen erfarenhet av att plugga konst/design/serier någon annan stans (förutom serieskolan, men det är folkhögskola så det räknas inte) så jag vet inte hur det är men generellt:

Japan värderar hantverket. På gott och ont. Tex; på en annan skola kanske idéer eller fantasier hade värderats medan i Japan handlar det helt om vad du producerar rent tekniskt. Det finns inget utrymme för eskapism, men om du kan rita en rak linje, ja då är du inne i klubben.

Såg en hemskt intressant intervju häromdagen på japansk tv, inte helt hundra på om jag förstod all japanskan men i stort intervjuades en japansk designer om japansk design; specifikt varför den inte lyckas hålla jämna steg med utvecklingen i resten av världen. För låt oss vara ärliga, om inget förändras var 80-talet japans guldålder. Det var då sony walkman tog marknaden med storm, men tja, sen dess har vi bara true blood att trösta oss med, och att japanerna uppfann det, det finns bara i en amerikans tv-serie.
Men så vad var designerns svar på detta (han. duh)?

1) Japan saknar starka ledarfigurer av typen Steve Jobs, som kan uppfinna en ny iphone.
Jag måste hålla med. Det hierarkiska systemet som genomsyrar hela samhället gör det svårt för eventuella ledarfigurer att utmärka sig. (obs, vi ser samma problem inom japansk politik, de enda med någon slags karisma är rasisterna, lite som i Sverige. Sorgligt).

2) Japanerna är för duktiga på det analoga.
Så sant! Japanerna är helt sjukt, sanslöst, fruktansvärt GRYMMA på analogt. Det finns en anledning till att vi är imponerade av manga, rent tekniskt. Dom sitter verkligen och ritar de bakgrunderna för hand. Men det har också lätt till att om man är så duktig på att göra saker för hand skjuter man upp att göra de på dator; för att det helt enkelt går fortare för hand. Så de var sena att anamma den tekniska eran, och är fortfarande efter på det planet (dock inte inom alla genres, anime tex har länge jobbat med 3D.

Men som ett exempel på hur japanerna uppskattar hantverket; vi har som tidigare nämnt drawing varje tisdag. Detta var vad jag ritade senast:




Och fick B. B är typ... eh.. medelmåttigt. 'Rita mer detaljer, Åsa. Som löven på träden'. Mina lärare tror verkligen inte jag har något liv.
Det ska nämnas i denna övning att vi tittar på ett foto, och sen försöker kopiera det direkt på ett separat papper DIREKT med tusch. Inget lägg pappret över, eller ljusbord. Jag utmanar er, nej jag dubbelutmananar er, att försöka er på det. Sjukt svårt att inte ens få skissa först. Och inte ens använda linjal. Och om ni faktiskt gör det och skickar det till mig, jag lovar att posta det precis här på bloggen.
:D

0 comments:

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP