måndag 29 april 2013

Done and done!

Jag är klaaaaarrr!!!

Sayonara September är, efter blygsamma tre volymer och föraktfulla åtta år, avslutad!

Har precis suttit och petat ihop hela sista boken i indesign och skickat pdf för korr till mitt förlag. 
286 glassiga sidor blev den i all sin glans, men inget extramaterial den här gången, för jag, uh.... gnh... orkade inte. Och vi hade inte tid. Och att boken blir i tjockaste laget för en mangapocket redan som det är. Förlåt till er som har frågat om det, och om man kan ha fanart med. Tyvärr blev det inget, var tvungen att fokusera på att få seriesidorna klara. Men all fanart jag får blir jag superglad över och lägger alltid upp på bloggen om det är okej med tecknaren.
Ska uppdatera så fanartgalleriet funkar i samband med utgivning som blir....

strax innan midsommar!

Har inget exakt datum än. Men det är ju nice, nåt att ha att läsa i sommar. Det är inte så mycket som ges ut då, så hoppas den kommer få uppmärksamhet.

Men det är märkligt, att ha levt med ett projekt så länge, hela min tjugoårsperiod, och så är det... klart. Jag har levt med den här historien, spelat upp scenerna i mitt huvud gång på gång, sett fram emot att rita dom, haft karaktärerna med mig. Men nu får dom vila i frid tillslut. 
Just att det har tagit så himla lång tid (jag började teckna på serien 2005) är givetvis skamligt, likaså antalet volymer (tre är INGET i mangasammanhang. Get back to me när du tecknat trettio, liksom), men det hela är inte så konstigt.
Under tiden jag tecknat SS har jag:

*Etablerat mig som mangatecknare i Sverige
*Gjort mängder av illustrationsuppdrag, allt från stolar, till tyg till frimärke
* Illustrerat 14 böcker (och då menar jag en bild per sida typ av böcker, med minst 100 sidor)
*Gått serieskolans friår
*Tecknat en återkommande barnserie
*Rest till Japan fem gånger
*Flyttat till Japan
*Jobbat som assistent i en japansk tecknares seriestudio, utan att kunna språket.
*Lärt mig språket; gått i språkskola 4h/dag i totalt två år, och lärt mig japanska. 話せます!!!
*Varit konstant pank
*Bott i London i mer än ett år
*Haft tre förhållanden, alla partners med olika nationalitet, och i dom pratat tre olika språk (alla dyker upp nån stans i SS)
*Rest på seriefestivaler och konvent i NY, Danmark, Sverige. 
*Hållt föredrag och workshop
*Bloggat. Det är mer jobb än man tror.


Fucking well done, me!!

Rekommenderar alla att göra en ego-lista nån gång, ut med det bara, för ni är fina. 
Jag vill verkligen från djupet av mitt hjärta tacka er som under denna groteskt långa tid det har tagit för mig att krysta ut alla tre böckerna haft tålamodet att vänta. Som har mailat mig och skrivit att ni gillar serien. För fanarten jag fått. För att ni tittar in på bloggen fast den nästan aldrig uppdateras. För att ni köper/stödjer/lånar/läser svensk manga. För tack vare er finns det nu faktiskt sån att stödja. SS, Mjau, Oblivion High, Medley, August in June... listan kan göras lång.
Så tack <3 p="">

Nu ska jag fira!

xoxoxo

å

2 comments:

Anonym 1 maj 2013 kl. 13:06  

Åh Det är så exalterande och samtidigt ledsamt att SS nu är slut!

Längtar efter nya boken!! Jag och min flickvän kommer vara helt uppslukade!! :D Synd bara att de inte fanns här :( Jag hade ju turen att vinna 1 och 2 men vet många som ville hitta dem här.

Om du ska till SF-bokhandeln i Stockholm ngn gång i sommar eller om du skulle få för dig att besöka LULEÅ ;) måste jag få veta:D!

Du är fantastisk! Så inspirerande :)Mycket kärlek och ''bra jobb!-kramar från mig!

Åsa Ekström 2 maj 2013 kl. 09:51  

Tack ^^^^^^______^^^^^^^ Men problemet är just att de inte går att hitta nånstans såvida man inte har en deal med typ pressbyrån... Så det är word to mouth som gäller...

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP