måndag 19 mars 2012

Lite mer om helgon och demoner...

Murberget Länsmuseet Västerbottens utställning Helgon och Demoner är avslutad, och voila, så här fin blev den:




Hittade också en radiointervju med min projektledare Maria Ahlström:

Samt en recension i Sundsvalls Tidning:
Susanne Holmlund skriver:

"Mangatecknaren Åsa Ekström har återgivit helgonlegender, och även om berättelser i serieform blir korthuggna och skissartade är teckningarna utsökta, smakfulla och formsäkra, på samma gång moderna och tidlösa."

Så sant som det är sagt. Att det blir lite korthugget när man ska få in ett helgons hela liv på en seriesida. Men skam den som ger sig! Jag kämpade verkligen med att peta in all info men som sagt, det var skära bort med motorsåg som gällde, och då blev det ändå fruktansvärt mycket text. Roligt var det dock, och så många som åtta helgons liv illustrerades i A2-format.
Nedan Sankta Katarina av Alexandria, halshöggs för att hon var för klipsk. Ingen vinnande egenskap för en kvinna för 1700 år sen...

1 comments:

Minochi 19 mars 2012 kl. 16:35  

Wow!! Jag tyckte du gjorde det väldigt bra! De få bilderna är så känslofyllda och det känns som att man liksom fått veta det man behöver veta, jag kände inte att jag missade much!!
Stilen du använde är så cool! Jag vill se mer i den. *3*

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP