tisdag 30 augusti 2011

Melonpan!

Idag gjorde jag och min japanskalärarinna melonpan på lektionen -hon är så fin.

För oinsatta: Melonpan är ett slags sött japanskt bröd som låtsas det har något med melon att göra. Det har det inte. Jag frågade. Det finns ingen essens av melon i överhuvudtaget, däremot påminner rutmönstret man gör på lite om nätmelon. Jaha.
Men hur som - så sjukt enkelt!

Gör bullar av vanlig matbrödsdeg.

Ta fram kakdegen du har förberett innan och skär lika många bitar som bullar.

Använd gladpack till att platta ut bitarna till ett täcke som sen ska bädda in varje bulle.
Gör rutmönster på toppen med en kniv och doppa de kakdegstäckta bullarna i socker.

Volia.

In i ugnen i 10-15 min på 200 grader. Klart!

Sådär nu är alla som läst detta inlägget lite rikare! Alltså på kunskap.
Jag gjorde nästan ingenting men fick en hel påse med mig hem. Tack Chiaki! ^^

6 comments:

Åsa Ekström 31 augusti 2011 kl. 03:46  

Smakar lite som mandelkubb enligt utlåtande :D

Alice aka Colliechan 31 augusti 2011 kl. 06:22  

No waaay är Chiaki också din privatlärare? :D Hon är jättebra!! Hade gärna fortsatt gå där om jag inte flyttat. Snälla hälsa henne och axel från mig jättemycket!

Åsa Ekström 1 september 2011 kl. 02:58  

Alice: Axel sa det! Hon är underbar. Har min sista lektion på tisdag, jag ska hälsa. Och grattis igen till tillökningen, hoppas ni alla har det bra <3

Fanny M. 1 september 2011 kl. 08:35  

Åh!! Älskade melonpan!! Snälla, har du receptet?? D:

Åsa Ekström 5 september 2011 kl. 03:15  

Chiaki sa det var lätt att googla fram! Men annars, bara vanlig bröddeg och vanlig kakdeg så är du i hamn :D

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP