söndag 10 april 2011

I min väska (pennskrin)

Vad ska man egentligen använda när man tecknar? Vilka material är nyckeln till framgång? Vilka pennor är bäst? Stålstift, pensel eller filtpennor?

Det är ju väldigt individuellt och man får testa sig fram och ta till sig tips från andra. Så varsågod, en exklusiv inblick i mitt pennskrin!

Vilka material jag använder beror givetvis på vilken typ av jobb jag gör. Med varje uppdrag vill jag testa en ny teknik om jag kan, allt ifrån till att tuscha på nytt sätt till en annan typ av färgläggning för att utveckla mig och hålla det roligt (dessa är gamla foton tagna av Tomas Antila, och i evolutionens gång har jag fasat bort en del; sånt jag inte jobbar med längre är inom parentes)...


*Penselpennor, av alla sorter och storlekar

Från vänster:

*cirkellinjal
*(skalpell)
*täckvitt
*(limstift)
*flytande tusch Nan-King
*böjbar linjal
*sax mm
*äggkopp utmärkt som tuschkopp. Stil
*sjukt mycket tuggummi

Från vänster:

*(Stålstiftspetsar från Japan)
*Stiftpenna med tjocklek 0.5 HB
*sudd
*ipren värktablett
*(Stålstift med hållare)
*(Påfyllbar penselpenna - den här jäveln tecknade jag sönder armen på X()
*Pensel Winsor & Newton stl 2 - Bästa penseln till ALLT
*Filtpennor Staedtler alt Faber-Castell stl 0.05-0.8 mm (tuschar jag SS med)
*tuschkopp (riktig)
*linjal 40 cm


Från vänster:

*Ritpapper Canson Illustration 250 gram A4 (Gör jag SS på. Men nu är det slut!! Wa. T_T)
*Helt vanlig jävla tejp
*Copic markers Ciao med penselspets, sjukt mycket bättre med penselspets.
*Rosa gelpenna med glitter - för dom där speciella tillfällerna
*kortläsare för referensfoton
*usb-minne för överföring till dator
*kamera för referensfoton (det är mitt urtjusiga säkerhetsnålade fodral ni får avnjuta där)
*Och sist men inte minst, unders mitt fantastiska ljusbord från Japan, min nyaste kärlek *^_^*

H-hm.... *ta-daaaah* ridå ner.

2 comments:

Minochi 10 april 2011 kl. 06:40  

Yay! Kul att du också använder Cansons Illustrationpapper! Arnvänder det själv mest för vattenfärger och markerillustrationer, OCH DEN HÅLLER PÅ ATT TA SLUT! T_T
*letar efter mer* XD

Åsa Ekström 10 april 2011 kl. 14:48  

Ja det är nog mest till det egentligen, men jag gillar att det är ganska 'torrt' ger mer kontroll över pennorna (jag är verkligen verkligen kontrollfreak). Ska in till stan imorrn och damsuga efter mera! O_o

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP