söndag 20 mars 2011

Redogörelse för en kaotisk vecka

Ingen har väl missat utvecklingen i Japan; från jordbävningen till tsunamin till kärnkraftskatastrofen.


Jag orkar inte gå in på detaljerna kring allt lidande Japan har gått igenom denna vecka - och fortfarande går igenom - det är för jobbigt att tänka på just nu. Så håller mig till redogörelse för min resa.

Men jag skrev ju optimistiskt i förra inlägget att Japan kanske hade fått sin 'stora' jordbävning nu; det var för övrigt när dödssiffran 'bara' låg på 300 eller så (i skrivande stund räknar man med att över 20 000 kommer ha dött sen jordbävningen och dess efterverkningar). All forskning pekar tyvärr på att det inte var fallet eftersom det var fel område som var berört; alltså inte det väntade tokyoskalvet.


Hursom, i Tokyo förstod vi som nämnt inte vidden av katatstrofen försen flera dagar efteråt. Det var när det stod klart att de hade ordentliga problem i kärnkraftverket Fukushima-1 som jag och huset jag just flyttat in i insåg att vi kanske skulle behöva lämna Japan.

Detta med att åka eller inte var den ständiga frågan hos ALLA utlänningar (det var bara utlänningar som fick panik; förmodligen pga språkbarriären samt utländska mediers katastrofvinkling på sin rapportering). Antingen åka och 'svika' Japan men samtidigt vara en mindre elkonsumerande matkonsumerande belastning för landet eller stanna och utsätta sig för risken av radioaktiv strålning. Detta med strålningen debatterades i det oändliga; hur farlig var den? Hur långt skulle den nå i värsta tänkbara scenario?


Tillslut var det bara jag och en vän från huset kvar i landet av alla utlänningar där vi kände på separata håll. Jag kompromissade slutligen på måndagen och lämnade Tokyo för Osaka. Köpte shinkansenbiljett och packade det nödvändigaste på mindre än två timmar; den tekniska termen är fly tror jag.

Där var jag en satelit på ett hotel i en förort till fredagen, då jag tog beslutet att lämna landet. Rätt eller fel beslut? Jag tror inte det var någon fara, och efter att ha läst på MASSOR om läget tror jag inte de som är kvar i Tokyo eller söderut behöver oroa sig, men för min del var det för familj och vänners skull och framförallt - då jag ligger väldigt mycket efter i tecknandet - för att det var en omöjlig situation att jobba i.


Alltså reslulterade detta i en resan Osaka - Seoul - Bangkok - Moskva - London. Episkt. Så min planerade vistelse på tre månader blev tämligen reducerad, men jag fick i alla fall en vecka! Bättre lite Japan än inget Japan, helt enkelt.


Jag vet inte vad mer jag ska säga om detta. Jag kan i alla fall berätta för barnbarnen att jag genomlevt en jordbävning styrka 9.0, en tsunami, en kärnkraftskatastrof och radioaktiv strålning. Tyvärr var det inte alla som var lika lyckligt lottade.


Kusligt sammanbiten stämning rådde i Tokyo.


Info om jordbävningen var vad som visades på Shinjukus Alta-skärm.

Tomma hyllor i matbutikerna - tidigare en otänkbar syn - var allmänt rådande.

Slut på vatten :(

På väg att gå på Shinkansen till Osaka. Btw mannen i blått hade som enda uppgift att stå och buga för passagerare som gick av.

Utvecklingen följdes på hotellrum i Osaka.

Insamling på stans gator för jordbävningens offer.

Bangkok. Där tog tyvärr kamerans batterier slut så kunde inte dokumentera det underbara hotellrummet jag unnade mig under mitt 10-timmars stop. Men det var den bästa idén jag någonsin haft. Hotellrummet lever vidare i mina drömmar.

3 comments:

NataliaBatista 20 mars 2011 kl. 07:13  

Jag förstår att informationen var kluven och ingen kan nog bedöma läget ordentligt förrän långt i efterhand när all fakta ligger på bordet. Men jag är glad att du bestämde dig för att återvända.
Better safe than sorry.
Tack, det är lugnande att veta att du är säker, vännen!

Anonym,  20 mars 2011 kl. 07:17  

Vad bra att du bestämde dig för att åka därifrån, jag var så orolig över dig Åsa!

Åsa Ekström 20 mars 2011 kl. 08:48  

Tack båda!

Tråkigt att jag missade hanami men jag är inte så depp egentligen.
Efter kaoset i Japan får det vara nog med lallande, nu ska här tecknas serier!

^_^v

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP