tisdag 19 januari 2010

Tips från cochen

Dagens inlägg handlar om min mac och dess prestationer sedan igårkväll när den tuggade upp en dvd skiva.


Min mac, som jag vanligtvis kallar älskling -om jag inte är arg och spetsar till det med något obscent framför- brukar i och försej uppföra sig, och vi har nu nästan 2 års historia ihop. 
Det hela började med att min gamla dator kraschade nån gång i Japan och jag bestämde mig för att nu blir det inga mer pc; man måste ju ha en mac om man är konstnär/illustratör/kreativ på riktigt. Jätteviktigt faktiskt.
Och inte ville jag ha en med japanska tecken utan patriotiska å ä och ö (det vill man gärna om man heter åsa, och ekström), så väntade tills jag kom till sverige igen. Sen har det flutit på med några mindre obekvämligheter, mest i Comikwork som jag använder konstant och som går att installera på mac via VMware fusion; men eftersom kortkommandon är olika på mac kan man då inte trycka på delete -man måste sudda allt- eller minusmarkera i Comikwork (Btw om någon annan använder Comikwork på mac och lyckats komma runt detta problem skriv gärna och berätta hur; jag skickar blommor jag LOVAR!).
Anyways... men sen fastnade en dvd i datorn igår och det var för det första inte min, för det andra en dålig film (Paris when it sizzles med Audrey Hepburn om någon undrar. Så dålig film, men vacker kvinna) och efter att ha provat alla trick i boken (bla tryck eject, tryck ut cd via itunes, starta om, starta om och håll in options, starta om och håll in eject, låt datorn vila några timmar, starta om och håll in musknappen, osthyvel, fingrar och ett gem) var jag tvungen att ge upp och släpa mig in till Londons flagship apple store, 4h allt som allt tack för det.

Inte kunde dom få ut dvd:n inte. Så fick boka tid om en vecka och det skulle beställas reservdelar och jag vet inte allt, kommer hem, öppnar datorn och vad händer?
Jo NU passar det att kräkas ut dvd:n minsann!

Nu har jag alltså inte fått något jobbat på 2 dagar och tänker ALDRIG stoppa in något i datorn igen, förutom ett fickminne eller två.

Och till alla där ute, efter denna tekniska nära dödenupplevelse vill jag bara dela med mig av tipset: BACKUP!! Do it. Jo jag menar dig. Just nu.

4 comments:

Anonym,  19 januari 2010 kl. 08:35  

Jag tror att din dator fick vinterkräksjukan ^^;
samma problem hände mig för några år sen fast då var det en dvd-spelare istället för en data dårå men det var ändå hiskeligt jobbigt >.<

btw. undrade om jag fick göra en kort seriestripp baserad på din lilla pc-upplevelse?
p.s när kommer du tillbaka till sverige igen, den fanatiska fangirl'en saknar dig, du allsmäktige Å!

Åsa Ekström 19 januari 2010 kl. 10:35  

Ha! Så det var det det var!
Jag tror jag har samma åkomma fast mentalt! Januari är en sugig månad!!
Du får absolut göra en seriestripp om eländet om jag får lägga upp den på bloggen? Vill vill! ^_^

Jag kommer till Sverige i mars om inte innan! Man kan ju inte vara borta från moderskeppet, och framför allt min bästa fangirl, för länge.

Anonym,  19 januari 2010 kl. 21:37  

såklart att du får sätta upp den på bloggen ^^, men den kommer nog inte vara klar förns i helgen med tanke på jag måste sitta i helvetet de nästa två dygnen (skolan)

moderskeppet anropar............

Strawberry 18 maj 2010 kl. 08:23  

Hej Asa!
Strawberry har fran ReYa.
Tankte jag skulle se om jag kan hjalpa natt med ditt problem med att kort komandona i Mac ar annorlunda an i Windows sa du far problem nar du rastrerar.
Har du testat att installera Windows via bootcamp? Da blir macen ju en windows maskin och da borde du kunna komma runt de dumma kortkommandoa.
Dessutom borde det bli mer stabilt for dig. Nar jag kor VMware pa min dator for mina pc program, sa ar det latt att det blir slott med de tyngre programen, for att den maste simulera ett OS i ett OS.
Sen om du anvander bootcamp sa valjer du bara att du vill starta datorn som en windows dator eller en Mac OS dator.
Om du vill komma at snabb komandona pa hoger knappen pa musen pa en PC sa gar det att anvanda en PC mus med en mac och den reagerar pa hoger knappen som den ska.
Om du vill vara riktigt overambitios med snabb komandon och att det ska vara precis pa en PC sa kan du koppla till en extern keyboard som ar ett svenskt PC tangentbord sa kommer den att reagera exakt som en PC. :)

Vet int eom det ar den basta losningen for dig, men det ar i alla fall en ide.
Sjalv sa anvander jag MangaStudio och den finns ju som bade PC och Mac upplaga sa jag klarade mig. ^_^


Hoppas det gor det lattare for dig!

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP