söndag 22 november 2009

ett manus att fördriva tiden

ja jag ska vara ärlig, jag har egentligen inget att skriva.

Men det går framåt! 5 sidor i veckan är planen, och nåja, det är väl inte alltid vi kommer upp i den önskade kvoten, men något blir det i alla fall.
Anledningen är att vissa dagar i veckan just nu måste gå åt till att färdigställa manus - något jag har haft från maj på mig att ta tag i, men effektivt förträngt till sista stund (så pass att det nu tar tid av tecknandet. dumt). 

Att gå från stadiet av att ha en film i huvudet av en viss scen till att bryta ner den i dialogform, få in den i ett sammanhang, knyta ihop alla lösa trådar, skriva manus för partierna mellan dessa små "filmer" och slutligen göra sidlayout är en extremt slitsam och tålamodsprövande process.
Speciellt som jag bestämde mig för att ha serien i kapitelform; alltså måste allt passas in i 20 sidors kapitel också, manus brytas på lämpligt ställe där ett kapitel tar slut etc.

Men nu börjar jag se en helhet i eländet; har gjort så pass mycket sidlayout att jag vet ungefär vilket utrymme jag har att jobba med i boken. 
Och jag kan ju säga så pass att bok två kommer om inte bli längre så i alla fall ha betydligt fler seriesidor än ettan, ojoj O_o 
Vill gärna få med extramaterialet denna gången också dock.

Oj vilket ostrukturerat och tråkigt inlägg! Men serietecknandet är inte alltid vitsigt (fast första 40 sidorna av andra boken tenderar att bli ett djupdyk i slapstick, där har vi vitsigheten antar jag. Uh... nåja manga handlar ju om extremer)...

5 comments:

Tomas Antila 22 november 2009 kl. 18:08  

fem sidor i veckan, är det att du ritar på vardagar och (teoretiskt) är ledig på helger? Att vara ledig på helger är grymt skönt, fast å andra sidan jobbar man 40% mer i veckan om man jobbar om helgerna också;)
Jag har inte heller något att skriva, eh lycka till!

Åsa Ekström 23 november 2009 kl. 01:37  

haha tack. jo en sida om vardagen, är tanken. Men till mitt försvar pratar vi nu helt färdiga sidor; från skiss, tusch, scan, rastrering och textning.

uh...

Anonym,  25 november 2009 kl. 07:47  

men tänk såhär: om du gör 2 sidor varje dag 7 dagar i veckan så blir boken klar dubbelt så snabbt och då blir alla vi fangirls jätteglada ^^

offie,  26 november 2009 kl. 13:30  

hur långt har du kommit nudå? mkt elr lite enligt dig? XD

åsa 27 november 2009 kl. 01:26  

nu har vi kommit till att NÄSTAN hela manus och sidlayout e klara (den hårda biten) och lägger i skrivande stund sista rastret på s 35.
Fortfarande en... eh, liten bit kvar, men jag håller schemat!

två sidor om dan säger du, Malva... oj oj, jag måste sätta mig...

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP