torsdag 2 januari 2014

2013 - året som gått

Jag har aldrig gjort en årssammanfattning  här på bloggen so here goes - nån gång ska vara den första.
Det blir en utmaning, för jag har inget minne av vad som har hänt.

Inget minne

Men jag kan trösta mig med att det är japanskt. Här firar man slutet av året med sk Bounenkai vilket använder kanji (tecknen för) glömma + år + möte/fest. Man går ut med företaget och dricker tills man har glömt året som gått. En av många utmaningar som väntar mig inför mitt inträdande i den japanska arbetskulturen.

Bounenkai. Illustration från internet


Hur som med lite hjälp på traven av fotoalbum och statusuppdateringar:

Januari:

Fick tillåtelse att stanna i Japan till skolstarten i April. Himmelriket! 4 månader av tid att bara arbeta utan att behöva plugga. Tecknade de sista sidorna på Sayonara September 3. Det är alltså den vid tillfället liberala japanska immigrationshandläggaren vi har att tacka för att bok 3 alls blev klar. Fick veta jag passerat level 2 på Japanese Language Proficency test. 1 är bäst, 5 år sämst, bra jobbat av mig. Någonstans här är jag också ganska säker på att jag levererade bok 1 "Kungen Kommer" i Jo Salmsons nya serie Maros Resa till Bonnier Carlsen.

Mmm... kräkas i papperskorgs-scen från SS3

Februari:

Satte igång med att lägga raster på hela Sayonara September 3.

Det här, och mycket annat, skulle gråskalas

Mars:

Raster!!! Och föräldrarna kom på besök i Tokyo.

Övervann sin motvilja mot storstäder och kom och hälsade på

April:

Började på Collage med inriktning Grafisk design. Deltog i klassresan från helvetet. Färgade halva håret blått i en för tidig 30års-kris. Levererade färdiga Sayonara September till Kartago förlag. Startade en japansk blogg där jag tecknade en strippserie om dagen. Börjar jobba på Skuggan och Draken; del 2 i serien Maros resa av Jo Salmson.

Blått?
Min mycket fula japanska blogg-serie, fri översättning

Skiss från Skuggan och Draken

Maj:

Fick hem färdiga boken av Kungen kommer i brevlådan. Golden week i Japan = 1 vecka ledigt. Man tar vad man får! Skola.


Vacation japan-hipster-style med instagram-filter


Kungen kommer i brevlådan

Juni:

Sayonara September 3 kommer ut i Sverige. The skola is going strong.

Den oheliga treenigheten

Jag och någon annan random utbytes student gör reklam för skolan

Juli:

Hem till Sverige över sommarlovet. Lyckas med att åka till flygplatsen 3 h för sent och får köpa en ny flygbiljett. Pank. Men hem kommer jag, och har signering av SS3 på SF-bokhandeln i Stockholm, Göteborg och Malmö och dyker även upp på Närcon en hastig sväng (eller om det var augusti).

Hem ljuva sommarnattshem

Augusti:

Hemma i Sverige hela månaden. Vad Tokyos augustihetta beträffar är en gångs erfarenhet tillräcklig för ett helt liv. Börjar jobba på del 3 i serien Maros resa; Ett hjärta av is. Levererar omslaget till Skräcken på vinden (bok 1 i serien Herr Allvarlig Kip Jansson av Anders Jacobsson). Leverar Skuggan och Draken (del 2 i serien Maros resa) till Bonnier Carlsen. Inser att raster inte funkar på skärm så gör om alla gråskalor i del 1 och 2 till vanlig platt gråskala för att de ska funka som e-böcker som är framtiden.


Skräcken på vinden + referensfoton. Magin bakom tecknande.


Bild från Skuggan och draken; platta gråskalor vs raster


September:

Tillbaka till skolan, går in i slutfasen av Stage 1 i utbildningen med en slututställning där vi gör... i princip ingenting. Skissar Ett hjärta av is.
Ett hjärta av is skiss

Skolan

Oktober:

Stage 2 börjar i skolan och med det dom valbara klasserna! Lycka och välsignelse! Väljer till Manga scenario, Digital illustration och Comic studio. Gör omslag till boken Lita på Dunder av Inger Frimansson. Tam möter drakarna kommer ut, en samlingsvolym av Drakryttare bok 1 och 2 (Jo Salmsons serie som jag illustrerat). Fyller år. Grattis mig. Avslutar den japanska seriebloggen i och med att Stage 1 slutar. Flyttar; från sniglar i duschen till rent hus, om än med pappersväggar.

Tam möter drakarna

November:

Dödstuschar Ett hjärta av is. Går i skolan. Blir utställd med 2 illustrationer/tavlor på Tokyo Metropolitan Art Museum. Levererar Ett hjärta av is, med ett nödrop.

Mina två små bilder, på Tokyo Metropolitan

Ett hjärta av is, omslag

December:

Gör omslaget till del 4 i Maros resa; I drottningens namn. Jullovet börjar den 21a. Sover till kl 13 i varje dag i ren utmaning. Misslyckas med ambitionen att teckna en shortstory manga över lovet. Men det är okej. Jag förlåter mig själv. Blev inga julkort i år heller.

Försenad jul/invigningsfest av nytt hus

Skolan i julskrud


So there we have it, året i stora drag. Har inte har tagit upp skolarbetet så mycket, men det har varit Mycket. I stort gör läxorna varje vardag, så endast helger och lite sena kvällar har jag haft tid att jobba. Exempel på läxor vi gör varje vecka är tex rita och färglägga 3 bilder, skriva manus till och grovskissa en manga på upp till 30 sidor, skriva en rapport om design (tar en heldag på japanska) och givetvis en strippserie per dag i ett halvår.
Andra stora läxor som står ut är att göra en bok (!), ta fram en kollektion godisförpackningar, designa en annan godisförpackning, designa en kalender och lite andra grejer.

All in all kan man sammanfatta att jag lyckas med konststycket att plugga på japanska OCH lyckas jobba frilans för Sverige samtidigt. Det var aldrig intentionen, utan tänkte ta en paus efter SS, men det kommer helt enkelt erbjudanden jag inte kan tacka nej till. Det har dock ett pris, jag har tyvärr ingen tid att göra det jag egentligen siktade på med att flytta till Japan; börja teckna manga på japanska och rikta in mig på japanska förlag.
Så mitt mål för 2014 är samma som för 2012 och 2013; börja med detta.
Andra saker som inte är mål men som vore kul att göra är:

*ta upp min japanska serieblogg igen, renteckna och översätta serierna till svenska och få utgivna
*göra något av alla dessa grovskissade short-story-manga jag samlar på mig genom Manga-scenario; dom har alla lite känslan av att vara genomstressade eftersom vi bara får en vecka på oss för varje, men there is good stuff in there för en novellsamling, absolut.
*översätta Sayonara September 1-3 till japanska och sälja själv på Comiket och skicka till förlag.
*Börja teckna serier på japanska och skicka till förlag. Få en tantousha (en mentor) som kan ge feedback.

2 comments:

Anonym,  9 januari 2014 kl. 01:15  

Vilket fantastiskt år du haft!
Så otroligt att du lyckats göra din manga och alla dessa illustrations arbeten under denna tid. Sjukt avundsjuk på dig, samtidigt som jag inspireras som attan till att rita på.
Hoppas du får ett lika toppen år 2014 också ^^
/Charlott

Åsa Ekström 14 januari 2014 kl. 20:44  

Tack ^^ Jo det är full rulle i Japan!

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP