onsdag 16 november 2011

Studiebesök på mangaskola :D

Det är fasiken gött att vara i Japan alltså, även om man vet man kommer dö jordbävningsdöden. I måndags fick jag följa med den jättetrevliga och begåvade Nao Yazawa (tecknaren av Wedding Peach) när hon visade runt två fransmän på Nihon Manga Juku i Nakano (Juku betyder typ 'cram school' - en skola man går till efter den vanliga).

Detta var en filial till originalskolan i Akihabara, och en blanding av animationsskola, riktig animationsstudio och mangaskola.

Animationsklassen in action.

Dagens övning; lära sig hur djur rör sig och går, för att sen göra fåglar, fiskar och människor.

Sailor Moon min vän....

Kya---- Neflite originalcell ^^

Riktig animatör in action - i studion gjorde de för tillfället animation till Pachinkohallarnas maskiner ^_^; Karaktärsdesign och skisser i nedre hörnet. Killen här gjorde key-animationsbilder som sen underanimatörerna arbetade ifrån. Var lite olika många sånna per minut beroende på hur avancerad scen/animation.

Mangaklass, dagens övning att göra möster i bakgrunden på rutor...

...som så. När man tittar på hur Japanerna arbetar med serier kan man inte annat än skämmas för mycket från väst. Här finns en sån oerhörd yrkesstolthet att det ska göras noggrant och efter bästa förmåga även om det bara är något så litet som mönster i bakgrunden. Och jävlar i min låda vad de kan tuscha grymt!

Så här såg övningspappret ut. Andra raden fick jag börja testa på XD Inte så fint...

Fanzin som tillverkades på skolan!

....och om jag får säga det hade lite högre kvalitet än våra motsvarigheter...

Hur som man kunde scanna sina bilder på detta monster till maskin, trycka på lite knappar och sen kom en färdig bok ut i andra ändan; med vikt rygg och allt, som sen bara behövde skäras till!

Knappmaskin fanns också, som sig bör på en skola av kvalitet.

Utställnings vägg och monter i föreläsningssalen; från skiss till färdig bild.

Först lös skiss över alla sidor i ett kapitel som visas för redaktören som i sin tur kommer med feedback och ändingar (hej bakuman-fördommar, nu är ni bekräftade).

Skissar sidorna och lägger på raster. Många gör fortfarande detta för hand men Nao visade tex hur hon jobbar i dator numer i mångt och mycket. Hon visade tex sinna bilder under arbete i Comicstudio. Nyaste versionen verkar grym och har helt galna massa färdiga funktioner. Tex visade hon hur man kan dra en 3D modell av en buss till sidan, förminska den, vrida den och anpassa vinkel för att sen bara trycka på en knapp som tuschar åt en. Wtf!

Färdigt resultat; exempelserien var till ett nystartat bands cd-booklet. I japan köps det fortfarande cd-skivor.

8 comments:

Lisa M 17 november 2011 kl. 02:51  

Jätteintressant och roligt inlägg! Mer sånt! :D

NataliaBatista 17 november 2011 kl. 12:20  

Häftigt!
Inspirerande!
Nu känner jag också för att animera~

minochi 18 november 2011 kl. 03:47  

WAAAHHH!!! THAT's sOOOOOOO COOOL!!
Dem senaste inläggen i bloggen har vart extremt inspirerande och roliga att läsa, ser verkligen fram emot att få åka till Japan ännu mer nu!!
Please keep them coming!

Åsa Ekström 20 november 2011 kl. 05:32  

Det händer roliga och inspirerande saker i Japan, helt enkelt :D Hoppas på sikt när jag kan mer japanska att jag kan ge mer inblick i allas vårt meccas seriebransch ^^

stefan 4 december 2011 kl. 03:16  

härligt reportage,talande bilder, proffsiga skolor grundar väl för bra läsning?

Tessan - KREATiV text I foto I design 9 december 2011 kl. 11:11  

Vad coolt. Tänk om det skulle finnas sån där 'cram school' i Sverige också.

The Vamp 13 december 2011 kl. 12:57  

Hej Åsa!
Jag behöver verkligen hjälp. I flera år har min dröm varit teckna och illustrera men jag har inte vågat uppfylla min dröm. nunär jag har fritt år att tänka tänkte jag ägna några år åt lära mig teckna serier bättre för i framtiden kanske kunna ha det som ett arbete men jag vet inte vilken skola skulle kunna vara bra. Vilken skola gick du på? (du har alltid varit min förebild inom konst ^^v)

Åsa Ekström 26 december 2011 kl. 01:52  

Kitsu: Ledsen över sent svar. Men jag gick på Serieskolan i Malmö och tyckte den var väldigt bra för mig. Men det finns flera serieskolor i Sverige; en i Hofors, en i Vingåker (om jag minns rätt) och en 30 poängskurs på HDK i Göteborg.
Vad som passar vem är lite olika. Man kan också säkerligen gå på serieskola i Japan men då måste man kunna Japanska. Är man dedikerad nog och verkligen vill jobba med manga i framtiden kan det vara ett alternativ också. Jag hoppas du hittar vad som passar dig och stort lycka till! ^^

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP