måndag 3 oktober 2011

Fint skrivet

Recension av Sayonara September 1 och 2 på Dast magazine:



Intressanta reflektioner över den svenska mangautgivningen för övrigt, inte bara om SS, även om det var mycket fint skrivet om serien med:

"Det är väldigt kul att det finns en tecknare i Sverige som verkligen förstått vad som gör manga manga. Det är så mycket mer än stora ögon, söta stjärtar, våld och sex. Det är en seriestil som främst fokuserar på den enskilde personen och dess relation till alla andra. I mangornas värld får även mindre viktiga karaktärer plats eftersom de är så viktiga för helheten. Och precis som i verkliga livet är ingenting enkelt, svartvitt eller uppenbart. Detta vet Åsa och vi som läst Sayonara september vet att hon vet det." /Johannes Grenberg, Dust magazine


Det är ju det jag har försökt säga, och bra att det går hem; mindre stjärt och mer känsla. Folk vill alltid sätta lappar på saker, och manga-lappen läser stora ögon, våld och (barn)porr. Men det var ju inte det som var attraktionen när jag blev beroende som ung och mottaglig 14-åring, utan dramatiken, identifieringsfaktorerna och inlevelsen mangan erbjöd. Och även om jag växt ifrån titlarna som fångade mig då är det känslan som stannat kvar, och den som filtreras till oförskämt koncentrerad nu när jag tecknar egna serier. Pepp pepp!

1 comments:

minochi 5 oktober 2011 kl. 03:06  

Ja verkligen bra skrivet!
Det finns så mycket hopp i Svensk manga... I'll work harder!

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP