måndag 9 maj 2011

Vad som fick följa med hem

Jag har helt glömt bort hur man taktikhandlar på spx, dvs gå runt och titta på allt och SEN gå tillbaka och köpa. Vad jag verkligen hade velat ha var en komplett fanzinuppsättning av allt relaterat till svenskproducerad manga. Istället avsatte jag alldeless för lite tid, irrade jag runt i ologiska cirkelmönster, gjorde av med alla pengar jag tillåtit mig på en halvtimme och missade i stort sett hela 1a rummet. Dumt, för det var där mangan var. Sen är det ju också smartare att köpa fanzine än böcker då man kan få tag på senare en annan gång.


Men vafan jag är ändå ganska nöjd.


Från övre vänster hörn:

1. London calling - Sylvain Runberg och Phicil. Den fick jag från Sylvain, tusan att jag inte kan läsa Franska, men iof jag har ju läst Rose of Versailles på språket så om man bara vill tydligen mycket går det kanske.

2.Vi håller på med en viktig grej - Sara Hansson. Väldigt peppad på den här boken och den var sjukt fin. Det var ju verkligen så, det var precis så fantastisk, ren och dödsstark vänskapen med ens bästis var när man var liten. Eller min var, men karaktärerna i boken är iof lite för coola, jag + bästis var mer gemenskap i utanförskap, nörderi och anti märkeskläder. Sött.

3.Rogert - Thomas Olsson. Inte läst än men han är ju min förläggare så det är bäst jag tycker det är bra (obs, skämt).

4.Piracy is Liberation no 009: Decide - Mattias Elftorp. Det här är en episk serie alla borde läsa och som fö borde vara obligatorisk som läromedel i skolorna. Just att det ALDRIG kommer hända är bara en av anledningarna till att man borde läsa detta epos. Inte besviken alls, samma kvalitet som tidigare. Kanske att den kändes lite kortare än tidigare. Eller så är det bara jag som vill ha mer.

5. Lär dig teckna manga - Axel Wingborg och Gustaf Georg Lindström. Alltså jag tycker det här är roligt.

6. Mina nio liv - Fanny M Bystedt. Tack Fanny! Jag sparar kommentarer till fullt email m feedback senare.

7. Absolutely Scandalous Stories - Think Ink. Sex är sällan fel. Trodde det skulle vara en del av dessa kortserier som var med i Comic Sin också men det var det inte. Älskar Fannys mulliga mangatjejer det är ett koncept att ta patent på. Annan favorit är Nathalie Nilssons kortis, speciellt introillustrationen ^_^

8. Mautitz - Yossra E.S. Yossra är en talang att hålla ögonen öppna för, inte läst hela än men sätt en del tidigare och det är snyggt. Riktigt snyggt, egen stil och ändå stenkoll på mangaberättandet. Looking forward to it.

9. Swedish Comic Sin 2. Tjockare, glassigare och säkerligen snuskigare än ettan! Yay. Inte läst än men kommer inte dröja länge alls.

10. Bigland nr 1 - Bigland studio. Jag är så stolt över mina ettor! Kallar dom mina ettor för att jag var gästlärare och trots att dom inte är mina alls, men de utförde min dödsuppgift på 30 seriesidor på en vecka med bravur. Jätteglad att det blev ett skitsnyggt fanzin av detta bidrag också. Sveriges svar på CLAMP inom snar framtid, tack.

11. Nosebleed 5 yrs jubilee anthology - Nosebleed studio. Ja det var kvalité rakt igenom. Om nån skulle hävda att Svensk manga inte håller internationell standard eller några andra dumheter kan man ta den här boken (den är både tjock och hård) och slänga i huvudet på dom. Kul tema att jobba med andra studiomedlemmarnas serier också.

12.Irina - Tomas Antila. Inte läst än men verkar lovande. Jag gillar verkligen Tomas grejer, det är som manga blandat med galago med fast naivistiskt och det borde komma någon samling med allt snart.

13.Häxkatten - MK Farlig. 5 kr för den här var ett kap. Inte sett något av innan men gillar stilen :D

Men missade alla serieskolornas bord X( önskar jag hade hunnit få tag på mer T_T

6 comments:

Tomas Antila 10 maj 2011 kl. 07:35  

Åh tack! Vad glad jag blir att du gillar mina serier! Jag har aslågt självförtroende just nu så jag behöver beröm:3 Jag har en liten plan att släppa en antologi faktiskt. Jag tänkte att den dagen då jag blir publicerad och alltså ett proffs tänkte jag samla ihop alla serier innan debuten och trycka en bok av dem att ge till KB och liknande i bevarande syfte. Det borde bli några hundra sidor. Givetvis kan du också få en om du vill. När den kommer kan jag däremot inte svara på.

Minochi 10 maj 2011 kl. 10:21  

Tack så hemskt mycket! Detta värmde att läsa! ;w;

Och yes, du borde vara stolt över dina ettor, dem är fantastiska!! Känner fortfarande en viss ångest att jag aldrig fick chansen att joina dem fastän jag trivs där jag är just nu. XD
Men det finns helt klart potential "manga"-sverige, och jag arbetar vidare på egen hand!

Åsa Ekström 11 maj 2011 kl. 01:48  

Tomas: Ja det hoppas jag du gör. En intressant grej med svensk manga är ju att den ofta drar åt det självbiografiska hållet (både din och min tex) eftersom självbiografi har varit dominerande på den svenska vuxenseriemarknaden i mer än ett decennium. Ser inte riktigt detsamma i något annat land, men jag tycker det är rätt schysst. Tråkigt om det blir BARA det på marknaden (för att tecknare tänker det är enda sättet att bli publicerad) men samtidigt känns det nyskapande för att det blandar mangaformen med självbiografi. Jag gillar. Ser väldigt mycket fram emot den kompletta samlingen av alla dina alster :DDD

Åsa Ekström 11 maj 2011 kl. 01:49  

Minochi: Äsch det var väl inte meningen du skulle hamna på serieskolan (just nu). Tror det hjälper men det är inte nödvändigt för att bli serietecknare.

Men det är verkligen jättekul att se hur duktiga alla är, ettor och andra! ^_-

Tomas Antila 11 maj 2011 kl. 05:07  

Jag håller ju på svänger ifrån det självbiografiska lite granna. Och Malmö-året kommer det nog inte bli något om eftersom många lagt in veto på att jag inte får göra det:D Men jag kommer nog alltid återvända till det självbiografiska. Även om det ibland kommer bli som Sayonara September.

Åsa Ekström 12 maj 2011 kl. 01:39  

Jag har en teori om att allt är självbiografiskt egentligen, även den mest knarkade fantasy. Men har själv svårt att hålla mig bara till sanningen utan att krydda till det, men tror inte man måste vara så kompromisslös :)

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP