lördag 14 mars 2009

praktikanten



Jag har blivit med praktikant! Närmare bestämt med Alexandra Hansen från mediagymnasiet i Malmö, och hon är min första! Och det fantastiska är att hon är så himla fin, också! Och gör allting rätt! Jag är så väldigt fascinerad!
Hon har fantastisk smak när det gäller serier som Nina Hemmingsson, Stina Hjelm tex (Sen ser hon ju ut som Stina också, enligt oberoende kommentarer från förbipasserande) och ska söka in till serieskolan (i malmö) i höst. Håller verkligen tummarna för att hon kommer in! 
En annan väldigt intressant sak med Alexandra är att hon jobbar helt digitalt i illustrator när hon gör egna saker. Mycket coolt.
Själv har jag och illustrator mer av ett ömsesidigt hatberoende, lite som ett destruktivt förhållande man försöker ta sig ur, men aldrig lyckas dumpa helt. 

Så Alexandra får lägga raster (aj), fylla i svarta fält, scanna bilder, bearbeta dom i datorn, hjälpa mig rita upp mallar för sidorna etc.

En annan intressant sak är just att lära sig våga släppa taget om det man gör. Jag jobbar som de flesta andra serietecknare helt själv med har full kontroll på varje moment av skapandeprocessen, vilket i kombination med extrem petighet kanske inte är helt hälsosamt.
Så det här är mer eller mindra första gången jag har släppt på just den kontrollen, och är helt enkelt positivt överraskad över att det faktiskt funkar jättebra.
Sen kan man förstås ha moraliska betänkligheter om att utnyttja den gratis arbetskraft som praktik innebär (längtar verkligen tills jag faktiskt kan anställa någon, en oändlig framtid bort). Men dels har jag gjort det själv (seriestudion i Japan), dels kan man anamma Gunnar Krantz teori om att om hela mediabranshen är uppbyggd på praktikanter så borde serietecknare också kunna använda sig av dom, sist men inte minst behöver jag verkligen hjälpen. -_-;;
Funkar inte helt för att stilla samvetet, men hoppas praktiken kan bidra med erfarenhet, feedback och lämplig krydda i ett CV för Alexandras del. Hm.


0 comments:

creative advisor: lauren baily Image copyrights: åsa ekström

all text and images: åsa ekström



  © Free Blogger Templates Blogger Theme II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP